שירה איתן |

איך לארגן מחאה בשישה שלבים

לארגן מחאה

הזכות של כל אחת ואחד למחות ולהפגין היא חלק מחופש הביטוי, אך כדי שמחאה תהיה אפקטיבית היא צריכה להדהד במרחב הציבורי.

איך לארגן מחאה בשישה שלבים:

1. מה אני רוצה להשיג מהמחאה? מה אני רוצה לשנות?

תהיו מוכנים עם תשובה לשאלה מה הדרישות שלכם, מה שינוי המדיניות הנדרש? תגדירו למי מופנות הדרישות? ודמיינו – מה ייחשב כהצלחה? זכרו, שאין מציאות שלא ניתן לשנות ובכל רגע של המאבק – תזכרו מה המטרה ותפעלו בנחישות.
חתשבו מה אני רוצה להסביר לקראת ההפגנה במהלכה ואחריה? מי ינסח את המסרים? ואלו מהמסרים מתאימים לגיוס של משתתפות ומשתתפים נוספים.

2. איך לארגן מחאה עם שותפים

מי עוד סובל מהבעיה? מי השותפים שלי, מה האינטרסים שלהם ואילו קשרים יש ביניהם? התשובה לשאלות הללו יתנו לנו את קהל היעד של המעגל הקרוב, המיידי.
מפתח להרחבת הקהלים, יהיה התשובה לשאלה – מי לא מעורב ואיך אפשר לגייס אותו? ככל שהמחאה תהיה גדולה יותר כך הסיכוי להפעיל לחץ ציבורי ולהשפיע – גדל.

כדאי גם להבין את התמונה הגדולה ולחשוב מי יכול להתנגד לדרישות שלנו? מה האינטרס והיתרונות של כל אחד? כדי לנטרל התנגדויות וכדי להעשיר את הנימוקים והמסרים שלנו.

3. מתי ואיפה?

כדאי שיהיה קשר בין המרחב הפיזי והעיתוי לבין המסרים ונושא המחאה. האם יש ימים "מיוחדים" שיכולים להתאים? איך ניתן לקשר אותם לנושא המחאה? האם כדאי למחות במקום ציבורי מול מוסד ממשלתי?או מול בית פרטי?
לצורך הערכות לוגיסטית לא לשכוח לשאול – מה צפוי להיות מזג האוויר ואיך נערכים? ולפני שקובעים סופית, תבדקו מה מהם דרכי ההגעה וההתארגנות?

ניתן לנצל את הצורך בשמירה על מרחב בטוח על ידי הגדלת מעורבות של הקהילה-מי הם ממלאי תפקידים שיוכלו לשמור הסדר? לכוון? להגיש עזרה ראשונה?

4. איך נתפוס את תשומת הלב?

כשיוצאים לארגן מחאה צריך לקחת בחשבון שלמחאה צורות רבות ומגוונות. תנו דרור ליצירתיות. תחליטו מראש מה תהיה צורת המחאה, מה יכול לתפוס את העין התקשורתית? את תשומת הלב הציבורית? איך נייצר תמונה שתיחרט בזיכרון הקולקטיבי?

רעיונות למחאה: עצומה, וידאו על בנין, מיצג, הפגנה המונית, ניקוי מדרכות, חסימת כבישים, ריקוד, פסל, תאטרון, תחפושות.

ככל שתרחיבו את מעגל המשתתפים/ות, הנכסים שעומדים לרשות הקבוצה יגדלו ותוכלו לנצל אותם לטובת המחאה. נכס יכול להיות פיסי – כמו קשר לבית דפוס או קניין רוחני – קופירייטר או עיסוק, כגון: עיצוב או הפקה שיכולים לקדם את הבחירה באופן הצגת המסר.

אחד הגורמים שישפיעו על הבחירה הוא כמה תקציב נדרש ואיך נגייס את המשאבים עבורו?

5. מה המסר העיקרי שנרצה להעביר?

עבודה עם תקשורת מגדילה את הנראות ויכולה להדהד את המסר. תמסגרו את המסר בתוך הֶקשר שיעורר תגובות אוהדות כאלה שאנשים רוצים לשתף.
תחליטו מי יתעד במהלך ההפגנה ותוודאו שאופן התיעוד מתאים למדיה בה מפרסמים.
תחליטו מי הם הדוברים והדוברות של המחאה והאם יש צורך בהכנה מוקדמת?

6. האם צריך אישור משטרה?

מידע מפורט על הזכות להפגין ואופני התנהלות ניתן למצוא בזכותונים המפרטים על היחסים עם המשטרה, לפני בזמן ואחרי ההפגנה, כולל סיוע משפטי במקרה של התערבות משטרתית.

באיזה תנאים יש לבקש את אישור המשטרה? נדרש רישיון רק בתנאי שההפגנה נערכת תחת כיפת השמיים ומשתתפים בה מעל לחמישים איש שמגיעים לשמוע נאום או הרצאה בנושא מדיני או באזור משכן הכנסת. הפגנות בנושא שמירה על שלטון החוק, טוהר המידות של נבחרי הציבור ומחאה על שחיתות שלטונית – אינן מותנות בקבלת רישיון גם אם מתקיימות תחת כיפת השמיים ומשתתפים בהן מעל 50 איש

מי מגיש את הבקשה, מתי ואיך? יש להגיש את הבקשה לקבלת רישיון באופן מקוון, 5 ימים לפחות לפני מועד ההפגנה, למעט במקרים דחופים ולא צפויים- אז אפשר לגשת לתחנה. חשוב לזכור שמי שחתום על הטופס הוא זה שאמור לתת דיון וחשבון למשטרה על ההתנהלות במידה ויהיה צורך.

מה קורה אם המשטרה לא תאשר את ההפגנה? אם המשטרה דוחה את הבקשה לקבלת רישיון או מתנה את הרישיון במילוי אחר תנאים מגבילים לא סבירים, ניתן להגיש עתירה לבג"ץ או לשנות את "הפורמט", למשל: אם יש 100 איש אז לשחרר להליכה בקבוצות קטנות.

משפיעות על העולם? מקדמים שינוי חברתי?

פנו אלינו ליעוץ

עוד פוסטים בנושא מאבקים חברתיים

תומר אביטל | 26 בפברואר 2024

תקווה עכשיו!

הצטרפו לרשימת המנויים שלנו

וקבלו מייל עם תכנים חדשים שעולים לבלוג

    תגובות

    כתבו תגובה