גלי בסודו |

איך משתמשים בהאשטאג?

האשטאג

#האשטאג הוא כלי מילולי בידיהם של קבוצות מחאה להעביר מסר, לבנות סולידאריות ולהגביר מודעות ציבורית לסוגיה חברתית בוערת. כדי להבין טוב יותר איך משתמשים בהאשטאג, מעניין להסתכל על דוגמאות אקטואליות ומתוכן ללמוד כיצד להשתמש בהאשטג כדי להפעיל קהלים גדולים וליצור דיונים אזרחיים משמעותיים.

הפוסט מבוסס על דו"ח המחקר: אקטיביזם ומחאה בעולם הדיגיטלי – הזדמנויות, אתגרים, כלים ודרכי פעולה, שנכתב עבור שתיל על ידי ד"ר עומר קינן חוקר מאבקים חברתיים בעידן הדיגיטלי.

האשטאג החל את דרכו בטוויטר, אבל די מהר התפשט גם לרשתות נוספות. גם המטרות שלו עברו גלגולים. בהתחלה ההאשטג שימש ככלי עזר לחיפוש וליצירת אינדקס של נושאי שיח. בהמשך נמצאו לו שימושים נוספים, והוא הפך להיות אמצעי לביטוי מחאה, סימון מטרותיה וארגון פעילויותיה, ולכן זכה בספרות המחקרית לכינוי "Hashtag Activism. כמה מהתנועות החברתיות הבולטות של השנים האחרונות נקראו על שמם של נוסחי האשטאג אחת המוכרת היא תנועת MeToo#

איך משתמשים בהאשטאג בזמן מלחמה?

בעקבות סבב הלחימה בעזה החל שימוש גובר בנוסחי ההאשטג #FreePalestine ו-PalestinianLivesMatter (על משקל Black Lives Matter). אמנים ואמניות ברחבי העולם, וגם אנשים בישראל ובעזה החלו להשתמש בנוסחים אלה, כדי לתאר את המצוקה בעזה, ואת החשש לחייהם ולבני משפחתם, בעקבות ההפגזות של חייל האוויר הישראלי. נוסחי ההאשטג מפורסמים בפלטפורמות שונות, ובמיוחד באינסטגרם לצד תמונות קשות לצפייה.

כתבה של נבו טרבלסי בגלובס סוקרת את קרבות האשטגים שמתחוללים כעת בטיק טוק, בין הנרטיב הישראלי לפלסטיני כאשר זה האחרון בולט הרבה יותר, בין היתר בזכות הדהוד של מובילי דעת קהל, כמו הדוגמנית בלה חדיד. במלחמות ההאשטג האלה פעילים יחד עם אותה דוגמנית שורה של אמנים.ות בולטים – דה וויקנד, סלינה גומז ועוד נציגי ציבור במפלגה הדמוקרטית והרפובליקנית בארצות הברית.

גם אבו עלי אקספרס, ערוץ טלגרם עם קרוב ל-100 אלף עוקבים אשר מנגיש את הנעשה בעולם הערבי לקהל דוברי עברית, תרם את חלקו למלחמת האשטאגים. הוא צירף לינק לקבוצה פתוחה בפייסבוק המקדמת האשטאגים ברשתות החברתיות נגד ישראל ובעד הפלסטינים, וקרא לעוקבים שלו לדווח עליה לפייסבוק כפוגענית.

האשטאג של נשים ירושלמיות: #לא_בשמי

עינת לוי, ירושלמית. #לא_בשמי.

דוגמה אקטואלית נוספת לשימוש בהאשטאג כאמירה חברתית #לא_בשמי. נשים מירושלים יוצאות באמירה ברורה, מקומית וגם ארצית, נגד אלו שבוחרים להבעיר את האש: #לא_בשמי, ומזמינות נשים מכל הארץ להצטרף אליהן.

ציטוט מתוך נוסח אחיד שמעלות נשים ירושלמיות לפייסבוק:

"נשים ירושלמיות מכל הגוונים אומרות לא בשמנו!
בתוך האירועים הקשים שאנו חווים בימים אלו אנו בוחרות לשמור על החיים ולומר לא לאלימות. וקוראות לכולן להצטרף.
הערב הרמנו יחד יד להגיד *לא בשמי".
#לא_בשמי
מסמנות אחרת את המרחב האנושי!

لتغيير المساحة الإنسانيّة
مش بإسمي
نساء مقدسيات من كل الأطياف وأنحاء القدس تصرّخن "مش بإسمنا"
في قلب الأحداث الصّعبة التي نعيشها في هذه الأيّام نحن نختار الحفاظ على الحياة ونقول لا للعنف. ندعو الجّميع الانضمام إلينا.
نرفع صوتنا ونقول "مش بإسمي"

אקטיביסטים משתמשים בהאשטאג כדי לספר סיפור

לעיתים קורה שהאשטג בא לידי ביטוי גם כמים – meme – אמצעי ויזואלי או טקסטואלי שחוזר על עצמו על ידי משתמשי אינטרנט שונים, אשר מוסיפים דבר מה משלהם. למשל, במחאת Black Lives Matter של הקהילה האפרו-אמריקאית בארצות הברית.

המחאה שפרצה לאחר ששוטר ירה בטרייוון מרטין, התפשטה ביתר שאת לאחר ששוטר ירה במייקל בראון, צעיר אפרו- אמריקאי מהעיירה פרגוסון שבמדינת מיזורי. במחאה זו ציוצים בטוויטר, שתיעדו מקרי אלימות משטרתית השתמש בהאשטג Ferguson#. נוסח ההאשטג חזר על עצמו לצד תכנים משתנים שהוסיפו משתמשי האינטרנט: טקסטים, תמונות או סרטוני וידאו של מקרי אלימות משטרתית במהלך הפגנות הרחוב.

בהמשך המילה Ferguson שבמקורה יוחסה לעיירה בארצות הברית, ובצירוף התגית #, סימלה כל מקום בעולם בו מתעמרים באזרחים שחורים וחייהם מצויים בסכנה, ובכך הפך נוסח ההאשטג מסיפור מקומי אמריקאי, למסמן של אירועים פוליטיים הקשורים לביטויי גזענות ברחבי העולם. פרגסון ממוקמת במיזורי, אבל בליבם ותודעתם של משתמשי האינטרנט היא יכולה להיות ממוקמת בכל מקום.

קבוצות מוחלשות משתמשות בהאשטאג כדי להתמקם מחדש

תפקיד נוסף וחשוב שיש להאשטאג ברשתות החברתיות נוגע לקושי שיש לקבוצות שוליים ומיעוטים להשמיע קול מחאה באמצעי התקשורת המסורתיים. ערוצי תקשורת אלה מעדיפים נרטיב שגורף עניין ורייטינג, על פני מורכבות ופגיעה במה שנתפס כ"דעת הרוב".

כך קורה שהסיקור התקשורתי נוטה להתעלם ממחאות פוליטיות או שבוחר להציגן באור שלילי. הפעילים מוצגים כפורעי חוק וסדר, ולא כאזרחים אחראים, הנוטלים חלק במרחב הציבורי, ונלחמים למען ישיוויון וצדק.

השימוש הגובר בפלטפורמות דיגיטליות ובנוסחי האשטג וממים, מאתגר את המעמד שניתן לתקשורת המסורתית כמקור מוביל לסיקור ושיקוף המציאות החברתית. בנוסף, בני נוער וצעירים ניזונים מערוצים דיגיטליים יותר מאשר מהערוצים המסורתיים. פעילות של קבוצות שוליים ופעילים חברתיים ברשתות החברתיות, חושפת את מצוקותיהם בפני הדור הצעיר.

אם נסתכל שוב על מחאת Black Lives Matter ההאשטג שימש כאמצעי מחתרתי של צעירים אפרו-אמריקאים לקרוא תיגר על אופן הסיקור החדשותי המיינסטרימי, שהציג את הצעירים השחורים, שנורו על ידי השוטרים כעבריינים מסוכנים, ובכך הצדיק, במידה מסוימת את מעשה ההרג המשטרתי. אותם צעירים הציגו את הפערים בין איך הם מצטיירים בערוצי התקשורת הממוסדים ובין התמונה אלטרנטיבית שמציגה את מי שהם באמת, אנשים עם רצונות, תקוות, תחביבים, משפחה וחברים.

החלק האופטימי שהשימוש בהאשטאג כנראה משפיע:

"החוקרות מנדז, רינגרוס וקלר (,Keller and Ringrose, Mendes 2018 ) הראו במחקרן כיצד טוויטר ובפלטפורמות דיגיטליות נוספות נתפסו על ידי משתתפות רבות כמרחבים בטוחים וקלים להצטרפות לפעילות פמיניסטית. לעיתים יותר מאשר מרחבים שאינם דיגיטליים כגון מקומות העבודה, בתי הספר ואף אירועים משפחתיים וחברתיים. החוקרות ניתחו את הפעילות הדיגיטלית של תנועת MeToo# והראו כי קיימת מגמה אופטימית ביחס ליעילות של קמפיינים דיגיטליים נגד תרבות האונס".  (דו"ח המחקר: אקטיביזם ומחאה בעולם הדיגיטלי – הזדמנויות, אתגרים, כלים ודרכי פעולה)

שלושה עקרונות לשימוש נכון בהאשטאג

נוסח מדויק, מכליל ומותאם לקהל היעד – הגדירו מי הקהל אליו אתם פונים ונסחו באופן מדויק עבור האנשים שאתם רוצים שיאמצו, יתרגשו, יתלהבו וירצו להיות נושאיו ומפיציו גם ברשת וגם בשיחות במרחבים פיזיים. יחד עם זאת, הקפידו לנסח האשטג שיהיה מכליל גם עבור אוכלוסיות חדשות שתרצו שיצטפרו למטרה שלכם.ן. אם לא, הפעולה החברתית עשויה להינזק או להיענות באדישות. מחקרים מראים שנוסח שידע לשלב בין המאפיינים האלה יהיה בעל סיכוי גבוה יותר להפוך לגלובלי ולגרום לשינוי תרבותי.

שימוש באמצעים ויזואליים – חשבו על עולם של סמלים עם משמעויות היסטורית, תרבותית וכמובן רגשיות. תארו אירועים, תפיצו תמונות, כתבו פוסטים שנוגעים כולם לנושא אותו הם מבקשים לקדם. מי שיתחברו עם הדימיון, העיניים וכמובן הלב יהפכו לפעילים.ות אקטיביים.ות.

פלטפורמות – תכננו בקפידה מהן הפלטפורמות הדיגיטליות בהן נכון להשתמש לצורך הפצת ההאשטג, וכיצד ליצור הפריה הדדית בין פעולות אקטיביזם דיגיטלי לפעולות אקטיביזם באתרים פיזיים.

משפיעות על העולם? מקדמים שינוי חברתי?

פנו אלינו ליעוץ

עוד פוסטים בנושא תוכן וסושיאל

מיכל גרינברג כורך | 25 במרץ 2024

מי הם גופי העיתונות העצמאית בישראל?

אסיה לדיז'ינסקיה | 10 במרץ 2024

מה עושה דוברת שהיא גם מנהלת סושיאל?

הצטרפו לרשימת המנויים שלנו

וקבלו מייל עם תכנים חדשים שעולים לבלוג

    תגובות

    כתבו תגובה