ערן קליין |

שימוש בסימולציות לקידום סדר יום

Photo by Kristopher Allison on Unsplash

שאלה… איזו מתודת עבודה מתאימה לסביבה סוערת, מרובת שחקנים ורוויית צרכים, רצונות ואינטרסים כזירת הפעולה שאתם עובדים בה? איזו מתודה תאפשר לכם לחרוג מדפוסי עבודה שגרתיים ולראות את תמונת המצב (גם) מנקודת מבטם של מי שצרכיהם ורצונותיהם שונים משלכם, ותשלב עבורכם ועבור צוותיכם עניין, עבודה וחוויה? התשובה היא סימולציה. סימולציה היא מתודת עבודה מפעילה המזמינה תרגול והתנסות במצב עתידי אפשרי, ובדרך זו תורמת להגדלת הסיכוי למימוש יעדיכם בזירות בהן אתם פועלים.


>>מוקד הסימולציות של שתיל – שירות ייעוצי חדש! לאחר שצברנו ידע וניסיון משמעותיים, שתיל פותח מוקד סימולציות עם התמחות ייחודית באופני עבודתם וצרכיהם של ארגוני החברה האזרחית. אפשרות להכנה, תרגול ואימון לקראת תהליכים ומפגשים משמעותיים שעל סדר היום.


שימוש מתרחב והולך

ההכרה בתרומתן של סימולציות גברה מאוד בשנים האחרונות ויותר ויותר גופים משתמשים בהן בתהליכי חשיבה, תכנון וקבלת החלטות. משרדי ממשלה נערכים בסיוען למשאים ומתנים מורכבים, רופאים מתרגלים מסירת הודעות כואבות לחולים ובני משפחה, וגופי חירום מתאמנים לספק מענה לאסונות ומפגעים.

ומה איתנו – הארגונים האזרחיים? אנחנו נותרנו קצת מאחור. היצמדות לדפוסי עבודה מוכרים, מצוקת כוח אדם ועומס מתמשך מעכבים חדירה של המתודה וההפסד כולו שלנו. מדוע הפסד? משום שסימולציות רלוונטיות מאוד לזירות הפעולה התוססות בהן פועלים הארגונים, במיוחד ארגוני הסנגור. זירות ציבוריות, פוליטיות ומקצועיות בהן צומחים ומעוצבים רעיונות חדשים, מאושרות תכניות מדיניות ומוקצים ומחולקים משאבים. זירות שפעולה בהן מחייבת גמישות, יצירתיות ויכולת תגובה מהירה, ורק לעתים רחוקות יש בהן תשובת מדף אחת מוסכמת. בזירות שכאלה יש יתרון מובהק בשימוש במשחקים מדמי מציאות המסייעים לזהות כיווני פעולה אפשריים ולעמוד על צרכים, רצונות ואינטרסים של כלל השחקנים בזירה.

חשבו על זה רגע באופן פרקטי. מתישהו תקום ממשלה חדשה בישראל. שרות ושרים חדשים יכנסו למשרדיהם ואיתם עשרות מנכ"לים, עוזרים ויועצים. בכנסת ימונו ראשי ועדות, דוברים ויועצים חדשים. כולם א/נשים שנרצה להשפיע על עמדותיהם ועל מעשיהם. בכדי לעשות זאת עלינו להכירם ולעבוד מולם, אך לא מספיק שנכירם באופן אישי, עלינו להכיר ולהבין את סביבת העבודה שלהם ואת הלחצים והרצונות הסותרים בהם הם פועלים. סימולציות הן, ככל הנראה, הדרך הטובה ביותר להבין את הזירה, להתכונן לפגישות ולהגיע אליהן חדים וממוקדים.

מתי איפה ואיך?

חשוב לומר, לא בכל מקום צריך להשתמש בסימולציות. במקום בו יש תשובה ברורה, או שתהליך ניתוח פשוט יניב מענה איכותי, אין הכרח בתהליכי הדמיה מורכבים. המאמץ כדאי כאשר ניצבות בפנינו בחירות מגוונות שכל אחת מהן עשויה להוביל לנתיב פעולה שונה ויש לנו העדפה ברורה בין נתיבי הפעולה האפשריים.

אנחנו דנים בשאלה מתי להשתמש בסימולציה, אך בואו נחזור רגע צעד לאחור, לבסיס, ונשאל מהי סימולציה ומה הופך אותה לכלי אפקטיבי שכזה. ההגדרה המילונית מתארת סימולציה כהדמיה, חיקוי או שחזור של המציאות לצורך אימון ולמידה. ה'משחק' הוא אמצעי לחשיפה, תרגול והיערכות למצבים עתידיים בעולם האמיתי מבלי שנידרש לשלם את המחיר הכרוך בהתנסות ישירה. מחיר שאיננו רוצים או יכולים לשלם. הרי לא ננתק מכונות הנשמה בבתי חולים או נחשוף רבבות לתאונת דרכים בשל שיתוק רמזורים רק בכדי לתרגל אירוע סייבר חמור. אנחנו בהחלט יכולים לדמות מצב שכזה ולהתנהג כאילו הוא אמיתי.

ניתן לדמות מהלך לקידום חקיקה להורות שווה לקהילה הלהט"בית, תכנית לשינוי מערך הכשרות והנישואין, או התמודדות עם עומסי האשפוז האדירים בבתי החולים. ניתן לדמות תהלך פנים מגזרי ובין-מגזרי. עבודה עם רשות מקומית או דיאלוג עם תורמים. היכולת לחוות מצבים ולזהות מתוכם הזדמנויות, קשיים ומענים רלוונטיים היא זו ההופכת את הסימולציות לכלי משמעותי.

משחק – שבתכנון נכון נראה כמעט מציאותי – מאפשר לנו לפגוש קולות, צרכים ואינטרסים שרק לחלקם נחשף לעומק במתכונת אחרת. מאפשר לנו להבין טוב יותר את המשמעויות של עמדותינו על אחרים ושל עמדותיהם עלינו ועל התהליך שאנו מנסים לקדם. המשחק מייצר למידה אישית וארגונית, מסייע לחדד מיומנויות תקשורת ומשא ומתן, לזהות פערי מידע, חלוקת עבודה נכונה בין שותפים, ועוד ועוד.

למה חשוב כל כך שארגונים אזרחיים ישתמשו בסימולציות?

משום שארגונים מתאגדים, בדרך כלל, סביב עקרונות וערכים משותפים, דבר העשוי לעמעם את ערנותם לגוונים בהשקפותיהם של אחרים. נכון, יש בינינו אנשים מוכשרים וחכמים, אך גם החכמים בינינו צריכים סיוע בהתמודדות עם הטיות שמייצרת 'חשיבה קבוצתית' ועם האתגר שבשילוב בין היבטים שכלתניים ורגשיים. ההתנסות המשחקית מסייעת להתמודד עם מגבלות ההבנה שלנו כפרטים וארגונים, וטרם הזכרנו את הערך הצומח מתחקיר, משוב ורפלקסיה הנלווים לכל סימולציה ומעניקים לה עומק ומשמעות נוספים.

אחד הגורמים המעכבים שימוש בסימולציות הוא החשש מתהליך עתיר משאבים. החשש מוגזם. סימולציה יכולה להתבצע במגוון מתארים. מתרגול מפגש עם מקבלי החלטות בפורמט של 'אחד על אחד' בחדר עבודה נטול עזרים ועד תרחישים מורכבים עם חומרי רקע, שחקנים ומערכות תיעוד מותאמות. הבחירה בין המתארים תיעשה על ידיכם בהתייחס לחשיבות הנושא, הציפיות והמשאבים שתרצו להשקיע. אפשר 'להתחיל בקטן' ולהמשיך למודלים מורכבים יותר אם תמצאו לכך הצדקה. כך או כך, חשוב שהמהלך יעשה סביב תחומי תוכן משמעותיים שהארגון עוסק, או בוחן אפשרות לעסוק בהם בקרוב, כך ששעות העבודה יוקדשו לנושא ממילא ומה שישתנה הוא מתכונת הפעולה. אם תבחרו בסימולציה תקבלו מתכונת המשלבת תועלת מקצועית רבה עם מרכיבים חשובים נוספים כסקרנות, אדרנלין, עניין והנאה.

שתיל עוסק בשנים האחרונות בפיתוח ידע ויכולות בתחום, ויצר מגוון התנסויות קצרות וארוכות בתחומי תוכן מגוונים. אתם/ן מוזמנים ומוזמנות לפנות אלינו, לבחון אפשרות לתהליך מותאם לארגון, פורום או קואליציה. לתהליכי עבודה עם ומול מקבלי החלטות, תומכים, תורמים וקרנות. הרימו את הכפפה ובואו לחשוב, להתייעץ ולקדם מהלכים!


>>מוקד הסימולציות של שתיל – שירות ייעוצי חדש! לאחר שצברנו ידע וניסיון משמעותיים, שתיל פותח מוקד סימולציות עם התמחות ייחודית באופני עבודתם וצרכיהם של ארגוני החברה האזרחית. אפשרות להכנה, תרגול ואימון לקראת תהליכים ומפגשים משמעותיים שעל סדר היום.

משפיעות על העולם? מקדמים שינוי חברתי?

פנו אלינו ליעוץ

הצטרפו לרשימת המנויים שלנו

וקבלו מייל עם תכנים חדשים שעולים לבלוג

    תגובות

    כתבו תגובה