חיפה היא עיר בה חיים אנשים ממגוון קהילות מוצא, זהויות לאומיות, דתיות, תרבותיות ואחרות. מה הם העקרונות שיסייעו לקדם את העיר כעיר משותפת? כיצד צריך מגוון הזהויות של תושבי חיפה לבוא לידי ביטוי במדיניות העירונית?

 

הספר "חיפה | Haifa | حيفا | Хайфа – בין מציאות לחזון של עיר משותפת", הוא אוסף מאמרים העוסק בניהול השונות בעיר. ברוח האמירה: לחשוב גלובאלית, לפעול לוקאלית, הוא מביא עקרונות המגדירים חברות משותפות ושוויוניות במקומות אחרים בעולם, ומנסה לבחון מה המצב בתחום בחיפה. כך נפרשת תמונה רחבה ומעמיקה של המתרחש בעיר בחיי היומיום בתחומים השונים, ומוצעים קווים מנחים לקידום עיר משותפת.

 

הספר, שנערך על-ידי רולי רוזן,  הוא תוצר ארבע שנות מחקר של קבוצת חברים בועדת ההיגוי של תכנית חיפה עיר משותפת של ארגון שתיל, שירותי תמיכה וייעוץ לקידום שינוי חברתי מיסודה של הקרן החדשה לישראל, ושל כותבים נוספים. בין כותבי המאמרים: מומחים בינלאומיים ומקומיים בתחומי התכנון העירוני (פרופסור ארזה צ'רצ'מן, פרופסור רחל קלוש) החינוך (ד"ר אורה מור) התרבות העירונית (רותי דירקטור) והזיכרון העירוני (ד"ר זיוה קולודני). הוא מביא גם את קולותיהם של סופרים (כגון סלמאן נטור)  פעילי מחאה  ופעילים חברתיים אחרים (שאהין נאסר, שהירה שלבי) וגם של סתם חיפאים – עובדים זרים, דוברי רוסית, יוצאי אתיופיה החיים בעיר. איזו תרבות רוסית מתקיימת בחיפה? כיצד מתמודדת העיר עם הזיכרון העירוני הכאוב? אלו מערכות חינוך מתאימות לחברה הטרוגנית, ומה ניתן לעשות לקידום תעסוקה שוויונית? מה ניתן ללמוד מניסיונן של ערים אחרות בעולם? על כל אלו ועוד בספר.