רעיית הנשיא הגב' מיכל הרצוג: "לחברה האזרחית יש תפקיד קריטי"

רעיית הנשיא הגב' מיכל הרצוג

28.06.2022

ארבעים השנים שאנחנו חוגגות וחוגגים היום הן ארבעים שנים של מהפכה בעולם העמותות והמגזר השלישי. ואל תטעו – זו לא מקצוענות שנתחמת בגבולות הארגון, אלא כזו שיוצרת אדוות ומשפיעה על כולנו, כזו ששינתה את עולם העמותות הישראלי מקצה לקצה, ובנתה כאן חברה אזרחית שמתנהלת בצורה נבונה, נכונה ואחראית. האנשים של שתיל מטפחים את השתילים החברתיים הרכים – את הפעילות והפעילים החברתיים של היום, משכללים את הכלים ואת הידע שלהם, ומסייעים להם להפוך למנהיגות ולמנהיגים החברתיים של מחר.

אם יש משהו שלמדנו ביתר שאת בארבעים השנים האחרונות, זה שהעתיד של החברה שלנו הוא עתיד משותף שבו בנות ובני כל הקבוצות וכל המגזרים חייבים לעבוד יחד, למען ערכים נעלים של צדק חברתי, שוויון וחירות, למען קיומם של חיים טובים יותר לכל מי שחי בארצנו ולמען הדורות הבאים של ישראל. תודה לכם פעילות ופעילים, מנהיגות ומנהיגים חברתיים, על הפעילות הענפה, והחשובה ביותר שאתם עושים יום יום, שנה אחר שנה, פעילות שמשנה חיים ומצילה חיים, עושה מקום ובונה עתיד. תודה על שאתם בונים את העתיד שלנו, ולעוד ארבעים, ושמונים, ומאה עשרים שנים נוספות של עשייה משותפת, פורה ומבורכת.

הימים האחרונים הוכיחו לנו שוב, שלחברה האזרחית יש תפקיד קריטי: בהגנה על אלו שזקוקים, ובמקרה של השבוע האחרון זקוקות לכך בכל העולם. ובמלחמה על כך שזכויות שכבר עוגנו בחקיקה או בפסיקה לא ייגזלו מאלו שזכאיות וזכאים להם, ומאוכלוסיות שצריכות אותן כמו אוויר לנשימה.

אנחנו כאן בישראל מחוייבים לכך ביתר שאת, לא רק כי זו המורשת הערכית והמוסרית שלנו, ולא רק כי זה הדבר הנכון לעשות, אלא כי זו הדרך היחידה שבה נוכל להתמודד עם כל האתגרים שנכונו לנו. רק אם נדע להסיר את חומות הניכור והפחד שביננו, ולהושיט יד לאחר רק אז נצליח להצעיד את החברה שלנו הלאה, אל עתיד של הצלחה ושגשוג.

(נאום רעיית נשיא המדינה מיכל הרצוג באירוע הפתיחה של תערוכת 40X40 – שתיל חוגגים 40 שנה)