פרויקטים

משבר האקלים - מעבר צודק

משבר האקלים כבר כאן והוא משבר חברתי לא פחות מסביבתי. לא משנה על איזה ביטוי של המשבר מדובר: מגפה, שיטפונות, שריפות או גלי חום בלתי נסבלים, יהיו תמיד אלו שיפגעו יותר מאחרים. גם האחריות ליצירת המשבר ולהחרפה שלו אינה מתחלקת באופן שווה, ודווקא הכלכלות החזקות והמזהמות צפויות להתמודד טוב יותר עם המשבר.

 

למשבר האקלים השפעות כלכליות, חברתיות ובריאותיות מרחיקות לכת על הציבור בישראל ובאזור שישפיעו בעיקר על אוכלוסיות מוחלשות, כמו במקרים של חשיפה לעוני אנרגטי – למי שלא יכול לשלם על קירור הבית בקיץ, למי שאין צל ברחוב או בריכה בישוב, למי שעובד בעבודה שחושפת אותו לפגעי מזג האוויר ועוד. בנוסף, מגמות האקלים בישראל ובעולם עשויות להשפיע על מחירי המזון, להגביר את המתיחות באזור ולהקצין קונפליקטים בחברה, וכך גם הצעדים להתמודדות עם המשבר. איך ניצור סדר יום של צדק אקלימי ושל מעבר צודק: מעבר של מדינות העולם וישראל בתוכן לייצור אנרגיה נקיה והתבססות על כלכלה מקיימת, ולא נשאיר אף אחד מאחור?

 

"לא להשאיר אף אחד מאחור" זו סיסמה של יעדי האו"ם 2030 לפיתוח מקיים. אנו בשתיל הובלנו מהלך, יחד עם מרכז השל ומרכז אדווה, שמטרתו לתת לארגונים לשינוי חברתי את התשתית הנדרשת על מנת להעמיק את ההבנה שלהם אודות המשבר והשלכותיו, ולגבש את המלצותיהם למעבר צודק.

 

בזכות העבודה שלנו ושל שותפינו, 15 יוזמות הוגשו לפורום האקלים הישראלי שמוביל ח"כ לשעבר דב חנין בחסות בית הנשיא. היוזמות עוסקות בין היתר, באיתור עוני אנרגטי על ידי רופאי משפחה; בהתאמת דיור ציבורי ופרטי למשבר האקלים; בסל אקלום למשפחות החיות בעוני ויצירת רשת מרכזי קירור וחימום קהילתיים; בקידום מענה לביטחון תזונתי במסגרת הרשויות המקומיות; בהנגשת מרחבים ירוקים ומוצלים לכל אחד ואחת במרחק סביר מהבית ועוד.

 

אנו פועלים לקידום יוזמות אלה במקביל להטמעת התפיסה של מעבר צודק בקרב מעגל הולך וגדל של ארגונים וגופים שונים.

חדשות אחרונות על הפרוייקט

12.11.2022

1.11.2022

14.11.2022

כתבות שאולי יעניינו אותך

תמונות של הפרוייקט משתיל סטוק

מצעד האקלים 2021, תל אביב

מצעד האקלים 2021, תל אביב

שריפה בחיפה, צילום: יוסי זמיר

שריפה בחיפה, צילום: יוסי זמיר