שלוש דוגמאות מההיסטוריה על כוחו של אי ציות אזרחי

נהיגה, צעידה והופעה: ההיסטוריה מלמדת כי כשהמדינה מפרה את חובותיה כלפי אזרחיה, למשל, על ידי פגיעה ביסודות הדמוקרטיים או בזכויות האדם,…

חברי להקת פוסי ריוט

נהיגה, צעידה והופעה:

ההיסטוריה מלמדת כי כשהמדינה מפרה את חובותיה כלפי אזרחיה, למשל, על ידי פגיעה ביסודות הדמוקרטיים או בזכויות האדם, ואלה בתגובה נוקטים בפעולות של אי-ציות אזרחי וללא אלימות, ניתן להשיג שינוי.

להלן שלוש דוגמאות לפעולות פשוטות של אי ציות אזרחי שעבד:

 

נהיגה!
סעודיה, שנות ה-2000: החל משנת 1957 חל איסור על נשים סעודיות לנהוג בכלי רכב. בשנת 2011, במסגרת המחאות של האביב הערבי, מספר נשים התארגנו כדי לקיים קמפיין אינטנסיבי בעד זכותן לנהוג, וכך החל המסע שלהן לקראת הביטול המיוחל. במשך השנים תועדו ברשתות

החברתיות עשרות מקרים של נשים נוהגות חרף העונשים הצפויים להן בחוק (ביניהם הצלפות). בשנת 2014, לוג'יין אל-הדלול, סטודנטית סעודית שהוציאה רישיון נהיגה באיחוד האמירויות, תיעדה את נסיעתה לסעודיה בטוויטר. כשהיא הגיעה לגבול ערב הסעודית היא צייצה כי פקיד מכס עצר אותה בגבול. היא המשיכה לצייץ במהלך 24 השעות בהם הוחזקה בגבול לקהל בינלאומי. למחרת, היא נעצרה על ידי המשטרה, והוחזקה במאסר למשך 73 ימים.

בסופו של דבר, פעולות אלה של לוג'יין וחברותיה, הביאו בשנת 2018 לביטול האיסור על נהיגת נשים בסעודיה.

 

צעדה!

הודו, 1930: על רקע "מס המלח" שהטילה האימפריה הבריטית על מלח שהופק בהודו, במטרה לבסס מונופול של מלח בריטי מיובא, פצחו מהטמה גנדי ותומכיו בצעדה של 400 ק"מ מהעיר אהמאדאבד אל כפר החוף הקטן דאנדי, כדי להפיק מלח בעצמם מבלי לשלם מס ("צעדת המלח").

מס המלח אמנם לא בוטל, והבריטים דיכאו את הצעדה, אך היא עוררה הדים רבים בהודו ובעולם. הצעדה נחשבת לאבן דרך משמעותית במסע העצמאות של הודו, והייתה לה השפעה בשינוי הגישה של העולם ובריטניה כלפי שאלת העצמאות של הודו. הצעדה גם "העירה" הודים רבים שהצטרפו לראשונה בחייהם למאבק.

 

הופעה!

רוסיה: להקת הבנות "פוסי ריוט" מחתה נגד הפרת זכויות האדם במדינה ושלטון פוטין, כשביצעה בשנת 2012 הופעת גרילה בקתדרלה המרכזית של מוסקבה. חלק מחברות הלהקה נאסרו, אך משפטן גרר תשומת לב עולמית רבה לנושא זכויות האדם במדינה.

 

חזרה עמוד הראשי:

ללמוד ממאבקים שהצליחו

לכל המאבקים

מאבקים נוספים