איך להגן על הדמוקרטיה

להתנגדות שקמה כאן בחודשים האחרונים אין אח ורע בעולם. לא בגודל, לא במשך, ולא בתשתיות העוצמתיות. כעת, כשברור לנו שדרך ארוכה…

הפגנה מול שגרירות ארה"ב, אורנה נאור

צלמת אורנה נאור, שתיל סטוק

ארצות הברית

להתנגדות שקמה כאן בחודשים האחרונים אין אח ורע בעולם. לא בגודל, לא במשך, ולא בתשתיות העוצמתיות. כעת, כשברור לנו שדרך ארוכה עוד לפנינו תקצרנו וערכנו 5 מתוך 20 עצות איך להגן על הדמוקרטיה, על פי טימותי סניידר, פרופסור להיסטוריה באוניברסיטת ייל, שפורסמו בכתב העת אלכסון.

  1. הגנו על המוסדות שבסכנה. מוסדות כמו בית המשפט או גופי התקשורת העצמאים אינם מגנים על עצמם, הם יקרסו כמו דומינו, אלא אם יזכו מראש להגנה.
  2. קחו על עצמכם אחריות לחקור לעומק את נושאי החקיקה. הקדישו זמן לקריאת מאמרים. סבסדו עיתונאים חוקרים על ידי רכישת מנוי לעיתונות מודפסת. קראו אתרים שחוקרים מעורבות יזומה של תעמולה זרה.
  3. המנהיגות השלטת רק מעוניינת שתתרווחו בנוח בכיסא. במקום זה, צאו החוצה אל מקומות לא מוכרים. צרו חברויות חדשות, והפגינו ביחד.
  4. עכבו ניסיונות להפוך את המדינה למפלגה אחת יחידה. המפלגות שהשתלטו על המדינה ניצלו רגע היסטורי כדי להפוך את החיים הפוליטיים לבלתי אפשריים עבור יריביהן. עכבו את הפיכת המדינה לחד-מפלגתית הצביעו בבחירות הארציות והמקומיות.
  5. למדו מה נעשה במדינות אחרות. מה שקורה כאן הוא חלק ממגמה כללית, ואף אחת מהמדינות לא תוכל למצוא פתרון בעצמה. צרו קשר עם ארגונים בחו"ל, שתפו אותם בנעשה כאן ולימדו מהניסיון שלהם.

למקור בכתב העת אלכסן

חזרה עמוד הראשי:

ללמוד ממאבקים שהצליחו

לכל המאבקים

מאבקים נוספים