תבנית לכרטיס פרויקט

כרטיס הפרויקט מעלה על הכתב בצורה מסודרת מה בדיוק אתם רוצים להשיג ואיך אתם מתכוונים לעשות את זה, כדי שתוכלו לשווק אותו ולהציגו לגורמים נוספים וגם לגייס שותפים ותומכים. בשלבים הראשונים של פיתוח הפרויקט, הכרטיס מסייע בגיבוש הרעיון של הפרויקט, בדיוק שלו, ובבנייה שלו שלב אחר שלב, עד הוצאתו לפועל.

איך כרטיס פרויקט יעזור לכם לקדם את הפרויקט?

הכלי מאפשר מידע זמין, מנוסח היטב, ומרוכז במקום אחד. כך לא תצטרכו 'להמציא מחדש את הגלגל' בכל פעם שאתם כותבים משהו על הפרויקט או רוצים להציג אותו כלפי חוץ לגורמים שונים.

מתי מתאים להשתמש בכלי

כשיש לכם רעיון לפרויקט ואתם לא יודעים מאיפה להתחיל. כשמפתחים פרויקט או מיזם חדש וצריכים להסביר מה אתם רוצים לעשות ואיך זה יעבוד. בכל פעם שאתם רוצים להציג את הפרויקט, אפשר 'לשלוף' ממנו את המידע הנחוץ: להגיש לקרנות, לרתום שותפים ולגייס משאבים. אפשר להשתמש בו גם כשרוצים לכתוב One pager קצר על הפרויקט, או להעלות תוכן לאתר.

01
שם הפרויקט

אפשר לבחור שם פשוט המתאר את היוזמה או ראשי תיבות, או כל שם אחר עם משפט נלווה המבהיר את מהות הפרויקט.

02
הצורך

מהי הבעיה החברתית איתה מתמודדים, מה קורה בשדה ומהם הנתונים המוכרים לנו על הבעיה. אילו השפעות יש לבעיה לא רק על ה"חשודים המידיים" אלא גם על הסביבה הקהילה, המדינה ועוד – בטווח הקצר ו/או הארוך. אפשר להציג גם מידע על דברים דומים המתקיימים בחו"ל.

03
הרציונל

מהו ההיגיון העומד מאחורי היוזמה שלכם ולמה היא יכולה לסייע בפתרון הבעיה. מה היו התובנות שגרמו לכם לפתח דווקא את הרעיון הזה, ומדוע יש לו סיכוי להצליח. (רעיון טוב זה לא מספיק!)

04
קהל היעד

למי התוכנית מיועדת, מי ישתתפו או יושפעו ממנה. כדאי לציין מיהם המושפעים הישירים וגם כאלה המושפעים בעקיפין. יש לציין מספרים, נתונים ומאפיינים יחודיים שלהם (למשל גיל, איזור גאוגרפי וכן הלאה), וחשוב להיות ספציפיים ככל האפשר.

05
תיאור הפרויקט

מה כוללת התוכנית, מהן דרכי הביצוע שלה וכיצד היא תפעל, מיהו הצוות שיפעל ומהם לוחות הזמנים לביצוע.

 

06
מטרות הפרויקט

מה נרצה להשיג בעקבות הפרויקט:

  1. בטווח הקצר: למשל, עם תום השלב הראשון או בתקופה של עד כשנה. הציגו את ההישגים הרצויים גם בצורה מספרית.
  2. בטווח הארוך: איזו השפעה נרצה לראות בפרק זמן ארוך או בינוני, שנתיים עד חמש או אפילו עשר שנים.
07
מדידה והערכה

כיצד תדעו שאתם משיגים את המטרות שהצבתם? מה יהיו המדדים שלכם להצלחה ואיך תמדדו אותם?

ציינו את המדדים ואת הכלים בהם תשתמשו למדוד את הצלחת הפרויקט וכיצד השפיע על קהל היעד. למשל: איסוף נתונים מהפעילות, שאלונים, סקרים, ראיונות, או מחקר מלווה מקצועי וכיוב'. הקפידו להתייחס לכל אחת מהמטרות שהוגדרו בסעיף הקודם. אם נדרש מחקר מלווה מקצועי, אפשר לבקש על זה כסף בתקציב.

אם לתכנית יש כבר הצלחות והישגים קודמים, כדאי לציין אותם כאן.

08
תקציב

הציגו את התקציב בשתי טבלאות:

  1. טבלת הוצאות – מהי העלות הכוללת האמתית של כל מרכיבי הפרויקט (אפילו מרכיבים שלא באמת נשלם עליהם אלא נקבל בשווי כסף).
  2. טבלת הכנסות – מי עוד משתתף במימון התוכנית (תרומה של קרן אחרת, השתתפות ממשלה, שווה ערך, התנדבות או דמי השתתפות וכן הלאה). חשוב להציג תמיד שותפים נוספים במימון התוכנית, וכן השתתפות עצמית של העמותה.

הקפידו שההוצאות וההכנסות תהיינה מאוזנות.

ציינו את סוג המטבע בו נכתב התקציב.

תמונה של תקציב לדוגמה:

תקציב פרויקט לדוגמה

טיפ להצלחה:

בפנייה לגורם מממן זה או אחר יהיו כאלה שיתעניינו בקהל היעד, אחרים יתמקדו באופי הפעילות ויהיו גם כאלה שהתמיכה שלהם מושפעת מהאזור בו מתקיים הפרויקט. לכן, ככל שתפרטו יותר בכל סעיף וסעיף, כך יוכל כרטיס הפרויקט לשרת אתכם בפנייה לגורמי המימון השונים.

חגית שמלי
חגית שמלי-סגל