תבנית לתקציב פרויקט
טבלת ניהול תקציב שמציגה הכנסות מול הוצאות בפרויקט, כולל מעקב אחר עלויות כוח אדם, פעילות ותפעול, לצד מקורות הכנסה כמו פילנתרופיה, ממסד והכנסות ממכירת שירותים. הכלי כולל גם דוגמה מוחשית לתקציב מלא, המאפשרת להבין בצורה ברורה את מבנה התקציב והניהול שלו.
התקציב צריך לשקף בצורה מדויקת את הפרויקט ואת הפעילות, ולכן כל מרכיב בפרויקט שלכם חייב לבוא לידי ביטוי בתקציב.
מדוע כדאי להשתמש בתבנית לתקציב פרויקט?
כדי לתכנן ולנהל את תקציב הפרויקט בצורה ברורה, פשוטה ושקופה. בזכות החלוקה המדויקת בין הוצאות להכנסות, ניתן לנתח את מצבו הכלכלי של הפרויקט בזמן אמת ולהבטיח שהתקציב מאוזן. כדאי להשתמש בנתוני התקציב כדי לקבל החלטות על גיוס משאבים נוסף במידת הצורך.
מתי מתאים לשימוש?
את התקציב כדאי לבנות בתחילת הפרויקט, או בתחילת שנה תקציבית. לאורך הפרויקט חשוב לבדוק תכנון מול ביצוע באופן שגרתי, ולקבל החלטות בהתאם.
לפני שאתן מתחילות למלא את התבנית, החליטו מהי השנה התקציבית שלכם: האם היא לפי לוח השנה האזרחי – ינואר עד דצמבר, או לפי שנת הלימודים – ספטמבר עד יוני.
ציינו בבירור את השנה התקציבית בראש המסמך שלכם.
ההוצאות נחלקות בטבלה לפי תחומים:
- צוות: עלות כוח האדם הנדרש לביצוע הפרויקט. חשוב לרשום 'עלויות מעביד', שהן העלויות הכוללות שתצטרכו לשאת בהן כדי לשלם את השכר לחברי הצוות, ולא רק את השכר נטו. למשל – הפקדות לפנסיה, תשלום לביטוח לאומי, דמי הבראה שנתיים, השתתפות בהוצאות רכב, קרן השתלמות ועוד. כדי לחשב את העלות המדויקת, ניתן להשתמש ב'מחשבוני שכר' חינמיים ברשת, במנהל משאבי האנוש או ברואת החשבון שלכם.
- פעילות: עלות הפעילות הנדרשת לקיום הפרויקט. חשוב להכניס לכאן כל הוצאה מתוכננת על הפרויקט, משכירת אולם כנסים, דרך שלטי חוצות ועד כיבוד בסדנאות. זכרו להכניס גם עלות 'שווי כסף', כלומר עלויות של שירותים או מוצרים שאתם מתכננים לקבל בהתנדבות או כתרומה.
- תפעול שוטף ותקורות: הוצאות שאינן קשורות לתפעול שוטף של הפעילות, אך הן נדרשות כדי שיתקיים מנגנון ארגוני שמאפשר אותה. לדוגמא: אם אתם עושים סדנאות, וצריך מישהו באדמיניסטרציה שיטפל ברישום, או אם אתם מנהלים קהילה דרך הרשת ולשם כך נדרש לשלם לספק אינטרנט ותשתית.
בטבלת ההכנסות יש לרשום את ההכנסות הצפויות לכם השנה מהגורמים השונים: פילנתרופיה, ממסד, עסקים, הכנסות עצמיות (ממכירה של שירותים או מוצרים), וגם שווי כסף. מומלץ להכניס לתקציב רק הכנסות שיש סבירות גבוהה שאכן יתממשו.
סך כל ההכנסות וסך כל ההוצאות מחושבים אוטומטית ונסכמים בתחתית כל טבלה. שימו לב שסך ההוצאות לא עולה על סך ההכנסות. כלומר – שהתקציב שלכם מאוזן.