תבנית לכתיבת הודעה לעיתונות

הודעה לעיתונות היא כלי העבודה הבסיסי של ארגונים ודוברים.ות מול עיתונאים ומערכות תקשורת, במטרה להציע נושא / מאבק לסיקור תקשורתי. הודעה לעיתונות בנויה בפורמט ברור ומוכר שמקל על שני הצדדים – מצד הדובר היא מאפשרת להציג את הנושא בתמציתיות ובהירות, ומצד העיתונאי היא מאפשרת להבין במה דברים אמורים כדי להחליט אם המידע הוא בעל ערך חדשותי וראוי לסיקור. לכן חשוב שהמידע הנמסר בהודעה יהיה אמין ומבוסס על עובדות ומידע שנבדק מראש. 

איך הודעה לעיתונות יכולה לסייע לך לקדם נושא בתקשורת? 

שליחת הודעה לעיתונות, מטרתה לעורר סקרנות ועניין בקרב עיתונאים, כך שירצו לסקר אותו. הסיקור יביא לחשיפה תקשורתית של הנושא שהארגון מקדם, ויעורר דיון ציבורי, שיפעיל לחץ על קובעי המדיניות, וזאת כדי לקדם את השינוי הרצוי. 

מתי מתאים להשתמש בכלי?

הודעה לעיתונות היא כלי עבודה יומיומי של דוברים. יחד עם זאת, שימוש יתר והוצאת הודעות תדירות לעיתונות על כל נושא אינה יעילה, ואף עלולה לפגוע בעבודת הדוברות. לכן טרם השימוש בו כדאי לוודא שאכן יש ערך חדשותי למידע שאותו אתם מבקשים לקדם, ואולי תמצאו שיש פלטפורמה מתאימה יותר (למשל הסושיאל הארגוני).

לפני שמתחילים לכתוב

בדקו האם הנושא מתאים להודעה לעיתונות, האם יש לו ערך חדשותי או תקשורתי אחר: זה יכול להיות נושא שהוא רלוונטי לחלקים גדולים מהאוכלוסיה או נוגע בסוגיה אקטואלית. 

01
כותרת ההודעה
[חובה]

הכותרת צריכה להיות קצרה, ברורה, מדויקת, עניינית ומסקרנת, ושתמשוך תשומת לב. 

לדוגמה: "מאות פעילים יתכנסו בכנס השנתי לשינוי חברתי: 'היום זה אנחנו'".

 

02
כותרת משנה
[לא חובה]

 ניתן, אך לא חובה, להוסיף תת כותרת שמרחיבה ונותנת מידע נוסף, מעניין, בהקשר לנושא ההודעה. 

לדוגמה: "בעולם שבו הקיטוב החברתי הולך ומעמיק, מטרת הכנס היא לקדם דיון משותף ופרקטיקות לשיתוף פעולה בין קהילות מגוונות. הכנס נועד לתת מענה לצורך הדחוף בגיבוש פתרונות לשינוי חברתי תוך יצירת חיבורים חדשים."

03
פסקת פתיחה
[חובה]

מאחר ולא בטוח שהטקסט כולו ייקרא עד הסוף, נכתוב כאן את הדברים שהכי חשוב לנו שהעיתונאי ידע. נוודא שיש לנו 5 מ"מים: מה, מדוע, מקום, מי ומתי. למשל, כדי שעיתונאי יוכל לסקר את האירוע של הארגון שלכם, הוא צריך לדעת מה האירוע הצפוי, מדוע הוא קורה, מי מוביל אותו, באיזה מקום הוא מתקיים, ומתי זה קורה. 

אם יש לינק להרשמה – זה המקום לשים אותו. 

לדוגמה: "מאות פעילים חברתיים צפויים להתכנס ב-15 בדצמבר בכנס השנתי 'היום זה אנחנו', שיתקיים במרכז הכנסים העירוני בתל אביב. הכנס, המתקיים זו השנה החמישית, יעסוק בקידום פתרונות חדשניים לשיתוף פעולה בין קהילות מגוונות."

04
גוף ההודעה
[חובה]

גוף ההודעה יכלות שתיים או שלוש פסקאות הרחבה עם מידע נוסף מעניין, חשוב ומהימן. כאן תוכל להציג פרספקטיבה עמוקה יותר, ולהסביר את הרלוונטיות שלה. בגוף ההודעה המידע יהיה על 'מה', ו'מדוע': 

 'מה'  – מהן תוצאות מחקר שעשיתם, מה יקרה באירוע המתוכנן, או מה תוכן החוק שיעלה להצבעה בכנסת). 

'מדוע'  – מדוע תוצאות המחקר רלוונטיות לאוכלוסיה הרחבה, מדוע האירוע מתקיים דווקא עכשיו, או מדוע ההשלכות של החוק מסוכנות כל כך לציבור. 

לדוגמה:

"הכנס יארח שורה של דוברים מובילים, בהם ד"ר מרים כהן, מנהלת מכון החברה המתקדמת, וג'ון סמית', מנכ"ל ארגון 'קהילה אחת'. המשתתפים יוכלו לקחת חלק במגוון סדנאות אינטראקטיביות ומעגלי שיח שיעסקו בנושאים כמו פתרון קונפליקטים, פיתוח יוזמות קהילתיות, והעצמה אישית."

 

05
פסקה סוגרת
[חובה]

כאן ניתן להוסיף מידע רלוונטי נוסף או רקע שאיננו חיוני מספיק כדי להופיע במרכז ההודעה, אך נחמד יהיה אם העיתונאי יגיע אליו. לדוגמה – אם מדובר בעמותה או ביוזמה אקטיביסטית חדשה או בחיבור ייחודי בין גורמים שונים – זה המקום לכתוב עליכם.

לדוגמה:

"כנס 'היום זה אנחנו' מתקיים מאז שנת 2018 ומשמש זירה מרכזית לשיח חברתי בין פעילים, ארגונים ואנשי מקצוע. בשנה שעברה השתתפו בכנס מעל 1,000 איש, והוא הוביל למספר יוזמות קהילתיות בולטות."

06
פרטים שלך ליצירת קשר
[חובה]

מאחר וסיקור עיתונאי כמעט לעולם לא יקרה רק על בסיס הודעה לעיתונות, חשוב להשאיר פרטי קשר כדי שתוכלו להמשיך לתקשר עם העיתונאי.ת סביב האירוע, ולממש את ההזמנה לסיקור.

לדוגמה:
"לפרטים נוספים ולראיונות, ניתן לפנות לדוברת הכנס, תמר לוי:
טלפון: 054-1234567
דוא"ל: tamar@conference.com."

שמרו על קשר

שליחת ההודעה היא רק הצעד הראשון בהזמנת העיתונאי לקשר. כדי שאכן תתממש ההזמנה והסיקור יקרה, חשוב להקפיד על:
מהימנות: בדקו שהמידע בהודעה שכתבתם אכן מאומת, והכתיבה בהירה, עובדתית ותמציתית. כתיבה מסולפת או מניפולטיבית שורפת אתכם כאנשי קשר מהימנים.
צרו קשר אחרי שליחת ההודעה: התקשרו או כתבו לעיתונאי.ת ובררו אם ראו אותה, והזמינו אותה לבוא, לראיין ולסקר את הנושא.

אילנית אלול
אילנית אלול
נדיה אייזנר-חורש