צעדות לשינוי חברתי

צעדות לשינוי חברתי אחרי הרבבות שצעדו ביולי האחרון לירושלים, כדי לעצור את ההפיכה המשטרית (2023) ולקראת הצעדות בצפון ובדרום – ספטמבר…

two women with pussyhats, Thirty two

צעדות לשינוי חברתי

אחרי הרבבות שצעדו ביולי האחרון לירושלים, כדי לעצור את ההפיכה המשטרית (2023) ולקראת הצעדות בצפון ובדרום – ספטמבר 2023, כמה צעדות שעשו שינוי. (צילום: יאיר פלטי)

צעדת המלח המפורסמת בהודו (1930) נחשבה לנקודת מפנה בהכרה הבינלאומית במאבקם הצודק של ההודים לעצמאות. כאן בהרחבה.

 

מצעד הבוץ, לונדון 1907 למעלה מ-3,000 נשים, סופרג'יסטיות, צעדו במזג אוויר סוער ברחובות הבוציים בלונדון בדרישה למתן זכות הצבעה לנשים. המצעד (למרות תנאי מזג האוויר) משך אליו אלפי צופים וקיבל סיקור עיתונאי נרחב. השתתפו בו נשים מכל המעמדות, המקצועות והגילאים מה שסייע בהעברת המסר: כולן, כל הנשים באשר הן רוצות לקבל זכות הצבעה. (מקור)

 

המצעדים מסלמה למונטגומרי ב-1965. התושבים השחורים בסלמה אלבמה מחו על המכשולים שמערימים השלטונות במימוש זכותם להצבעה, והותקפו באלימות על ידי השוטרים ופעילי קו קלוקס קלאן. בעקבות זאת ביקורת ציבורית נגד היחס הגזעני של השלטונות הביאה להתערבות הנשיא, ובהמשך לחקיקה שעיגנה חוקתית את איסור האפליה במתן זכות בחירה על רקע גזעי.

 

מצעד הנשים לאחר עלייתו של טראמפ לשלטון חצי מיליון נשים וגברים צעדו בוושינגטון במחאה על היחס המזלזל ומיזוגני שלו כלפי נשים. באמירתו הפוגענית צבעה את המחאה בורוד, כשעשרות אלפי נשים הגיעו עם כובעי חתול ורודים סרוגים שהפכו לסמל של סולידריות נשית.

 

צעדת ההכרה ב-2015 צעדו במשך 4 ימים עשרות נציגים מ-46 כפרים לא מוכרים בנגב לעבר בית הנשיא בירושלים, במחאה על תנאי המחיה הקשים, ובדרישה להכרה. הצעדה העלתה את הנושא לסדר היום וקיבלה חשיפה גם בעיתונות הממוסדת.

 

לכל המאבקים

מאבקים נוספים