פרויקטים

במהלך 2023 ממשלת הימין הקיצוני קידמה את ההפיכה המשטרית – מהלך שלווה בהתנגדות ציבורית עזה וחסרת תקדים, כשמאות אלפי אנשים יצאו לרחובות מדי שבוע במפגני כח מרשימים. לצד ההפיכה המשטרית, הממשלה קידמה "הפיכה מתנחלית" – שינויים דרמטיים במבנה המשטרי בשטחים הכבושים, וקידום של סיפוח דה פקטו ודה יורה. מהלך זה, שהיה לא פחות דרמטי מההפיכה המשטרית מבחינת השפעתו על המציאות הישראלית, זכה להרבה פחות תשומת לב והתנגדות ציבורית.

טבח השבעה באוקטובר והמלחמה שפרצה בעקבותיו טרפו את הקלפים. המלחמה על תוצאותיה הרות האסון ורעידת האדמה הציבורית שמתחוללת בעקבותיה מהווה נקודת מפנה בזירת הסכסוך הישראלי-פלסטיני ובמאבק בכיבוש.

במסגרת השינוי הדרמטי שהמלחמה חוללה במציאות הישראלית, ניתן לזהות מגמות שונות ואף מנוגדות. מצד אחד, ניכר סחף ימינה בדעת הקהל המפוחדת והזועמת. הימין המשיחי רואה ברגע הזה הזדמנות גדולה למימוש מטרותיו, ופועל לקידום אפקטיבי של רעיונות כיבוש-גירוש-התיישבות, הן בעזה והן בגדה.

מצד שני, ברור שהסכסוך הישראלי-פלסטיני חזר להיות במוקד השיח הציבורי, כאשר קונספציה של שנים שניתן לנהל את הסכסוך קרסה, ויש ייתכנות גבוהה להזדמנות מדינית והתקדמות לעבר פתרון מדיני מול רשות פלסטינית ("מחודשת"), ונורמליזציה אזורית.

ההנחה שלנו היא שרק שילוב של פעולה פוזיטיבית שתציג אלטרנטיבה מדינית ביטחונית, במקביל ליצירת מציאות המאפשרת הסדר בשטח, יאפשר קידום מציאות מדינית אחרת עבור ישראלים ופלסטינים.

אנו מקדמים פעולות בשני ערוצים מרכזיים ומשלימים:

בניית אופק מדיני – גיבוש חזון ותפיסה מדינית פוזיטיבית וקידום כוחות שפועלים ציבורית בנושא. במסגרת הפרויקט אנו בשתיל פועלים ליצירת תשתיות משותפות, סנכרון ושיתוף פעולה בין הפועלים בנושא.

בלימה – ערוץ פעולה זה מטרתו להבטיח תנאים בשטח שיתנו מענה לאלימות המתנחלים הגוברת, יבלמו את גירוש הקהילות, את הטרנספר השקט ואת הסיפוח המואץ, וכך יאפשרו קיום והתפתחות של אזורים אורבניים, תעשייתיים וחקלאיים פלסטינים בשטחי C ובמזרח ירושלים – מתוך הבנה שהתפתחות כזו היא תנאי הכרחי וקריטי למימוש כל פתרון מדיני עתידי.

במסגרת הפרוייקט אנחנו תומכים בארגונים ובקבוצות השטח הפועלות בנושא ומספקים תשתיות של תמיכה והגנה.

 

חדשות אחרונות על הפרוייקט

8.4.2024

8.4.2024

תמונות של הפרוייקט משתיל סטוק

מחאה לשחרור החטופים, צילם: יוסי זמיר

מחאה לשחרור החטופים, צילם: יוסי זמיר

פגיעת רקטה בשדרות - מלחמת חרבות ברזל

כוחות הביטחון, מבצע חרבות ברזל