למידה מהצלחות
מטרת הכלי לחולל שינוי וצמיחה ארגונית מתוך מיקוד בהצלחות ובחוזקות הקיימות. השיטה נשענת על גישה פילוסופית שונה מזו של פתרון בעיות מסורתי, בכך שהיא מתחילה ממה שעובד היטב בארגון ומפתחת על בסיס זה תכניות לשיפור ולהתפתחות. כלי זה מבוסס על שיטת "חקר מוקיר" (Appreciative Inquiry) ועל מודל ה-4D.
איך למידה מהצלחות תעזור לצוות שלכם להשתפר?
למידה מהצלחות תסייע לכם לזהות חוזקות, פעולות, ועקרונות שהובילו להישגים בעבר, לחקור אותם, ולהפוך אותם מסמויים לגלויים. התהליך מסייע לייצר תובנות מעשיות שאפשר לשכפל במצבים נוספים, ולתכנן את המשך הדרך בצורה אפקטיבית יותר בעתיד.
מתי מתאים להשתמש בכלי?
הכלי מתאים לימי סיכום שנה, סיכום פרויקטים, או לקראת תכניות עבודה. הוא מיועד למנהלים, אנשי צוות ומנהלי פרויקטים הרוצים למנף את ההצלחות הקודמות שלהם ולהפוך אותן למנוע צמיחה ארגוני. הכלי גם מתאים לשימוש במקרים בהם הצוות מרגיש תקוע בחשיבה הממוקדת בבעיות, על מנת להפתח לנקודות מבט חדשות.
התהליך בנוי מארבעה שלבים בהם תשבו לחקור את ההצלחות, תבנו חלום לעתיד מוצלח, תפיקו תובנות ורעיונות ליישום ובשלב האחרון תשלבו את הרעיונות והתובנות בתוכנית העבודה. ניתן לקיים את השלבים במפגש אחד או לפרוס אותם על פני מספר מפגשים.
המשתתפים מתבקשים לבחור סיפור הצלחה או אירוע בארגון, שבו הרגישו ברגע שיא אישי או ארגוני.
זה יכול להיות אירוע שלווה באנרגיות גבוהות, סיפוק, הרגשת הצלחה, או רצון לחוות אותו שוב. לאחר מכן הם דנים באירוע – בקבוצה או בזוגות – בעזרת שאלות מסייעות. התאימו את השאלות המסייעות למוקד של החקירה.
שאלות מסייעות לדוגמה:
- מהם התוצרים החיוביים של ההצלחה (אובייקטים וסובייקטיבים)?
- איך היה המצב לפני ואחרי?
- מה הלהיב אתכם או נתן לכם תחושת סיפוק?
- מה היו הפעולות או התנאים שאפשרו לאירוע זה להתרחש?
- מהן נקודות המפנה לאורך הדרך, שהביאו לתוצרים החיוביים?
- אלו עקרונות פעולה שלכם, של הצוות שלכם או של הארגון
- באו לידי ביטוי באירוע?
- איזה חוזקות של הארגון, היחידה או הפרט באו לידי ביטוי באירוע?
*אם עולים קשיים או בעיות, כדאי לרשום אותם על לוח בצד, ולדון בהם במועד אחר, כדי שהמיקוד בהם לא יחבל בחקר הפעולות שתרמו להצלחה.
המשתתפים מוזמנים לדמיין ולשתף כיצד ייראה הארגון או הצוות במיטבו בעתיד. הדגש בשלב הזה הוא מעבר משיח של איתור בעיות ופתרונן, לשיח חיובי על פוטנציאל, הצלחה עתידית ואפשרויות התפתחות חיוביות.
שאלות ותרגילים מסייעים:
- שאלות: איך ייראה הארגון או הצוות שלנו, כשיהיו לנו הצלחות נוספות כאלה? איזה רצף התרחשות חיובי אתם מדמיינים שקורה בשנה הקרובה? אלו חוזקות ואלו עקרונות פעולה באים לידי ביטוי בעתיד הזה? איזו תרבות ארגונית מאפיינת אותנו בעתיד הטוב?
- 'מדיטציה מוקירה': שבו בשתיקה מספר דקות, ובקשו מכל משתתף להרהר בעתיד חיובי כלשהו של הארגון או הצוות. אחר כך שתפו בדברים שעלו.
- תרגיל 'דיווח עיתונאי': בקשו מהמשתתפים לנסח כותרות שיופיעו בעיתון בדיווח עתידי על הצלחת הארגון.
הצוות חושב על דרכים ליישם את הפעולות, החוזקות, העקרונות והתרבות שזוהו בשלבים הקודמים.
איך לגבש דרכי יישום:
- יישום בתוכנית העבודה: מסתכלים על תוכנית העבודה לשנה הקרובה, וחושבים כיצד ניתן לשכפל את ההצלחה למקומות נוספים. באלו דרכים אפשר להשתמש בעקרונות הפעולה, החוזקות, והפעולות שזוהו כדי להרחיב את ההצלחה?
- פיתוח רעיונות: חשיבה בזוגות או בקבוצות קטנות על דרכים להגיע למימוש העתיד שתואר בשלב החלום. ניתן לפתח פרויקט ייחודי, לגבש נוהלים חדשים, למסד שגרות ארגוניות, לעצב מחדש תהליכי עבודה, או כל רעיון אחר שיקדם את מימוש החלום על בסיס עקרונות הפעולה שהפכו מסמויים לגלויים. לאחר מכן מציגים בקבוצה ובוחרים רעיונות ליישום.
בשלב זה אתם מטמיעים ומיישמים את העקרונות והרעיונות שלכם; הוציאו לפועל את תכנית העבודה, בצעו מעקב ותקשרו את ההתקדמות.
פעולות שיעזרו לכם להוציא לפועל את הדרכים שבחרתם:
- תרגמו רעיונות לפעולות קונקרטיות: אל תסתפקו ברעיונות או כותרות יפות ('עדכון חברי הצוות בהתקדמות' למשל. החליפו אותם בפעולות מוגדרות היטב ('שיחת עדכון שבועית בת 10 דקות מדי יום חמישי בבוקר בזום').
- הכניסו את הפעולות החדשות לתוכנית העבודה, ועקבו אחריה.
- ודאו שלכל פעולה חדשה יש יעד מוגדר היטב ואדם שאחראי להגיע אליו.
- עקבו אחר ההתקדמות, ותקשרו אותה בצוות.
- חגגו הצלחות, גם כשהן קטנות.
כדי להוביל למידה מהצלחות, חשוב למקד את הדיון בחוזקות ובהצלחות העבר ולא בקשיים. במקום לשאול "מה לא עבד?" או "למה לא הגיעו הרבה אנשים לאירוע שלנו?", השאלות הופכות להיות חיוביות וממוקדות: "מה עבד טוב? איך אפשר לשכפל את ההצלחה עם האנשים שכן הגיעו?". שינוי זה בשאלות יוצר אווירה חיובית ומניע את הצוות להתמקד במה שרוצים להשיג.