יש חלופות מציאותיות – מאבק בלתי אלים

ג'ין שרפ מכון אלברט איינשטיין. תרגום לעברית: שתיל

06.03.2023

מאבק בלתי אלים התרחש בתרבויות שונות מאוד, בתקופות היסטוריות שונות ובתנאים פוליטיים שונים. מאבקים בלתי אלימים נערכו בגין אינספור סיבות ומטעמן של אינספור קבוצות. מאבקים בלתי אלימים שימשו גם כדי למנוע, ואף כדי לקדם שינוי. לעיתים השימוש במאבק כזה היה מעורב במידה מוגבלת של אלימות.

למרות שהיסטוריונים הזניחו בדרך כלל סוג זה של מאבק, ברור שמדובר בתופעה עתיקה ביותר. שיטה זו הייתה נהוגה במגוון רחב של עימותים: מרידות קולוניאליות, עימותים פוליטיים וכלכליים בינלאומיים, עימותים דתיים והתנגדות לעבדות. שיטה זו כוונה להבטיח את זכויותיהם של עובדים להתארגן, זכויות לנשים, זכות בחירה לכל אדם, וזכות בחירה לנשים. סוג זה של מאבק הופעל כדי להשיג עצמאות לאומית, לחולל רווחים כלכליים, להתנגד לרצח עם, לחתור תחת דיקטטורות, לזכות בזכויות אזרחיות, לשים קץ להפרדה גזעית ולהתנגד לכיבוש זר ולהפיכות חצר.

המסמך סוקר חלופות מציאותיות למאבק בלתי אלים, מאפיינים ושיטות של מאבק לא אלים, ארבעה דרכים להצלחה; החשיבות של תכנון אסטרטגי במסגרת מאבק בלתי אלים, ניסוח אסטרטגיות חכמות, כמה מרכיבי מפתח של אסטרטגיה בלתי אלימה; שלבים בתכנון אסטרטגי של מאבקים בלתי אלימים נגד משטרים דכאניים.

נספחים:

מילון מונחים חשובים במאבק בלתי אלים

198 שיטות של פעילות בלתי אלימה

להורדת המאמר