חשיפה לנרטיבים ויישוב סכסוכים

צוות פרויקט פאזל לגיוון תעסוקתי

13.10.2021

יישוב סכסוכים בין קבוצות הוא משימה מורכבת שדורשת השקעת משאבים וזמן. מדובר במשימה לא פשוטה כיוון שקבוצות הנמצאות בסכסוך מתמשך אחת עם השנייה מייצרות נרטיבים שונים שמשמרים את הדימוי שלהן כצודקות. כך נוצר מצב שבו אותו אירוע מקבל פרשנויות שונות של חברי וחברות שתי הקבוצות, והנרטיב של הצד השני תמיד נתפס כשגוי ומוטה.

 

וזה עוד לא סוף הסיפור: כשנפגוש מידע שסותר את הנרטיב שאנחנו נספר לעצמנו, תופעל הטיית הריאליזם הנאיבי שתגרום לנו להתייחס למידע זה כלא רלוונטי במטרה לשמר את תפיסת העולם שלנו.

 

למזלנו, אפשר לזהות את ההטיה אם נשים לב למחשבות שצצות במהלך החשיפה למידע הסותר את הנרטיב שלנו. אם המחשבות הבאות עולות במהלך הדיון עם אדם המציג נרטיב סותר – יש סבירות כי ההטיה מופעלת:

  1. הם או הן נחשפו למידע אחר (ואולי מוטעה)
  2. הם עצלנים או לא מעוניינים לקבל את המידע האמיתי
  3. שיקול הדעת שלהם מוטה בשל תפיסות אידאלוגיות או הטיה אחרת

מה עושה ההטיה?

ההטיה גורמת לנו לחשוב שאנחנו מפרשים את העולם בצורה אובייקטיבית ולא מוטית, והאחרים יפרשו את המציאות בדיוק כמונו אם יש להם את אותו המידע. היא עוזרת לנו להתעלם ממידע שעלול לערער על תפיסת העולם שלנו וככה מחזקת את הנרטיב אודות אירועים מסוימים. לפי המחקר החשיפה לקיומה של ההטיה גורמת לאנשים לבחון מחדש את התפיסות שלהם, ולהיות מסוגלים לזהות אותה בהתנהלות היום-יומית שלהם. אם נחשוף את האנשים לנרטיב של קבוצה אחרת ונחשוף גם את עצם קיום ההטיה – נוכל לצפות ליותר קבלה והכלה של הנרטיב השונה אודות אותו האירוע.

 

למה המידע הזה רלוונטי למקומות העבודה?
במקומות עבודה רבים ישנם עובדים ועובדות המייצגים קבוצות שונות. לעתים קיימים סכסוכים מתמשכים בין הקבוצות האלה בשדה החברתי שזולג למרחב העבודה, ואירועים חברתיים מעלים את רמות המתח ופוגעים ביכולת של הצוותים לבצע את עבודתם ולהוביל פרויקטים משותפים.

אם הדרג הניהולי של הארגון יצויד בידע אודות ההטיה וההשפעה שלה על שימור הסכסוך, הוא יוכל ליזום מפגש עבודה בו הצוותים ייחשפו לקיומה של ההטיה, ילמדו איך ניתן לזהות אותה ואחר כך ישמעו את הנרטיב של שני הצדדים. אחרי מפגש כזה אפשר יהיה לצפות ליותר הבנה והכלה של דעות שונות ולמיתון הסכסוך.

 

 

לקריאת המאמר המלא: Overcoming the Barrier of Narrative Adherence in Conflicts Through Awareness of the Psychological Bias of Naïve Realism

בכתב העת: Sage Journals