אלימות תאגידית במקום העבודה

צוות פרויקט פאזל לגיוון תעסוקתי

17.10.2021

בשונה מאלימות משטרתית שהיא פיזית וגלויה, האלימות התאגידית נוטה להיות מערכתית וסמויה.
גל התקוממויות ברחבי ארצות הברית הבהיר מעל לכל ספק שהיחס של המשטרה כלפי שחורים אינו מידתי ונגוע בגזענות. התגובה של לא מעט חברות הייתה לפרסם הצהרות שיוצאות כנגד האלימות הזו ובכך להרחיק את עצמם מהתופעה. יחד עם זאת, בחברות השונות מתרחשת אלימות גזענית מסוג אחר, 'אלימות תאגידית'. האלימות המשטרתית היא פיזית וגלויה, זאת לעומת האלימות התאגידית שהיא יותר מערכתית וסמויה. התוצאה של שני סוגי האלימות היא זהה: גרימת נזק והרס, ופגיעה בבני אדם.

על מנת להגיב בצורה נכונה לאירועי ההתקוממות שפושטים ברחובות, על כל מנהלי חברה להתייחס לחוויה היומיומית של העובדים השחורים שלהם. מראיונות שנערכו עם העובדים עלתה תחושת ניתוק בין הצהרת האנטי גזענות של מקום העבודה לבין ההתנהלות בחברה בפועל. המודעות לתחושת הניתוק הזו עולה בקרב מנהלי חברות ויש ניסיון להתמודד עם המצב ולשפר אותו.

 

דרכים להתמודדות עם גזענות ואלימות תאגידית בארגון:

  1. זהו את הנזק מבלי להכנס למגננה – אחת התגובות הנפוצות לטענות על גזענות היא התגוננות. נסו לאסוף את הטענות בדבר גזענות במקום העבודה לכדי מידע מסודר וצרו תכנית פעולה שמטרתה להפחית גילויי גזענות בחברה בהתאם למממצאים שעלו.
  2. לצד הצהרות החברה נגד גזענות הקפידו לנקוט מעשה ולפעול על מנת לקדם את ערכי הגיוון ורב התרבותיות. הראו שיש ערכים שאתם בעדם ואתם פועלים על מנת לקדם אותם. צאו ביוזמה שמערבת עובדים ולקוחות ומטרתה לעודד רב תרבותיות וגיוון. דוגמא ליוזמה כזו אפשר לראות בחברת 'אובר' בארה"ב, שם התקבלה ההחלטה לא לחייב בדמי משלוח הזמנות מעסקים ששייכים לשחורים.
  3. התמודדו עם חוסר הנעימות – פעמים רבות אנשים חשים חוסר נוחות לשוחח על גזענות. ציידו את המנהלים שלכם בכלים על מנת שיוכלו לשוחח על הנושא עם העובדים שכפופים להם, ערכו שיחות מקדימות ושתפו אנשי מקצוע מהתחום על מנת שיסייעו לכם בתהליך. היעזרו ביועצים ארגוניים או אנשי מקצוע שמתמחים בתחום.
  4. היו אמינים – במידה ואתם מחליטים לנקוט עמדה נגד גזענות צרו תכנית מעקב מסודרת אחר התקדמות החברה ופרסמו אותה על מנת שתהיה גלויה לכל העובדים. אל תתייאשו אם אין תוצאות מיידיות, זה תהליך ארוך, לוקח זמן לשנות עמדות שטבועות בנו.

 

הכנסו לתהליך הזה כאילו מדובר בהזדמנות עסקית ייחודית, התייחסו לתהליך הזה כאל תהליך ארוך, כמו בניית חוזק גופני או תכנית כושר מותאמת אישית. השינוי לוקח זמן אך הוא משמעותי ויוביל לשינוי המיוחל בטווח הארוך.

 

לקריאת המאמר המלא: Is Your Company Actually Fighting Racism, or Just Talking About It

בכתב העת: Harvard Business Review