דיווח על ביטויי גזענות בארגון

צוות פרויקט פאזל לגיוון תעסוקתי

13.10.2021

דיווחים מעטים על ביטויי גזענות בארגון לא בהכרח מצביעים על היעדר התופעה או הפגיעה. כיצד תוכלו לשפר את תהליך הגשת התלונה עבור נפגעים ונפגעות גזענות בארגון?

 

למרות הדיון הציבורי הרחב בתופעות הגזענות והסקסיזם בארגונים, ולמרות שישנן פעולות נרחבות להעלאת המודעות וכלים משמעתיים ומשפטיים העומדים לרשות הארגונים – אחוזי הדיווח על גזענות ופגיעה במקומות העבודה נשארים נמוכים. האחוזים הנמוכים אינם נובעים מהיעלמות התופעה, אלא מחשש הנפגעים שהדיווח עלול לגרור אחריו שיימינג ולגבות מהם מחירים כבדים בכל הנוגע לקריירה שלהם.

חסמים נוספים יכולים להיות גם: תהליך הגשת תלונה ארוך, מסובך ובירוקרטי; היעדר גמישות בדרכי הגשת התלונה; היעדר שמירה על אנונימיות הנפגעים; תרבות ארגונית רעילה.

 

כיצד ניתן לשפר את תהליך הגשת התלונה ולהעלות את אחוזי הדיווח על גזענות ופגיעה בארגון:

  1. הפגנת אחריות ומחויבות מצד הנהלת הארגון – מעבר להצהרה הארגונית, חשוב גם להציב יעדים ארגוניים, וכן להציע סיוע לעובדים ועובדות שנפגעו בעבר ולא קיבלו טיפול הולם.
  2. הוציאו את שירות הסיוע והתמיכה למיקור חוץ – קבלת טיפול, סיוע והכוונה על רקע הטרדה או פגיעה מגורם חיצוני מאפשרת לעובדים ועובדות הפונים לשירות לשמור על סודיות.
  3. מינוי נציבת התלונות – הנציבה תספק מידע והכוונה לעובדים ולעובדות השוקלים לדווח על גזענות, הטרדה או פגיעה. הנציבה יכולה לדבר עם העובדים על פחדים וחששות ולהציג עבורם את האפשרויות העומדות לרשותם, כולל הגשת התלונה.
  4. צרו ערוצי דיווח רשמיים ואנונימיים – השקיעו במגוון של כלי דיווח אנונימיים זמינים בארגון: צ'אט-בוטים, טפסים מקוונים, מוקד פניות ואפליקציות. בעוד שלכל כלי יש את נקודות החוזק שלו, הפתרונות היעילים (בין אם הם פנימיים לחלוטין, מופעלים באמצעות פלטפורמה חיצונית או שילוב של שניהם) צריכים להיות נוחים, שקופים, גמישים, תגובתיים, שומרים על סודיות ושימושיים.

 

לקריאת המאמר המלא: Do Your Employees Feel Safe Reporting Abuse and Discrimination
בכתב העת: Harvard Business Review