סרטונים ועוד על גיוון ודעות קדומות

15.02.2024

סרטונים

כאן דעה: זה שאני ערביה לא אומר שאני יודעת להכין כנאפה
בקלאווה זה טעים, חומוס מנחם, על שווארמה בכלל אין מה לדבר, אבל זה לא אומר שאלה הנושאים היחידים שעליהם אפשר לדבר עם ערבים. חנאן תשמח לדבר על כל נושא שבעולם אבל בחייאת, שחררו אותה מכנאפה.

את הסרטון ניתן להקרין במהלך מפגש הכשרה או סדנא בנושא התנהלות מכילה במרחב העבודה עבור כלל העובדים והעובדות בארגון.

לצפייה

 

מהן הטיות תפיסה?

סרטון באנגלית של הניו יורק טיימס המסביר באופן מונגש וקצר על טיבן של הטיות תפיסה: כיצד הן נוצרות, איזו מטרה הן משרתות וכיצד הן משפיעות על הנטייה להפלות אחרים. הסרטון מסביר גם כיצד הדמויות והמסרים שאנו מקבלים מהמדיה, הפרסומות והסרטים מחזקות את ההטיות האלה.

אפשר להשתמש בסרטון זה כפתיחה לסדנאות או הרצאות על הטיות תפיסה.

לצפייה

 

שיעור בהסטוריה של הגזענות

מתי נולדה הגזענות, מה הקשר לדרווין, מהי גזענות חדשה ומה הסימן שאנחנו כבר לא גזעניים?

סרטון קצר בעברית שמתאים להצגה בתחילת סדנא לצוותים או כפרק התנעה בהרצאה אודות תופעת הגזענות וההשפעות שלה.

לצפייה

 

היסטוריית אי-השוויון של אוכלוסיות מוחלשות בארה"ב

סרטון באנגלית המדגים בצורה נהדרת איך נראית הפריווילגיה של האדם הלבן בארצות הברית ומה הם האתגרים, החסמים והכשלים המערכתיים, המונעים מקבוצות גיוון שונות להיות באמת שווים בשוק העבודה.

ניתן להשתמש בסרטון בסדנאות עם צוותים, המוכוונות לדיון על אי שוויון ותחושת השייכות.

לצפייה

 

יותר סובלנות – פחות גזענות

לאנשים קשה לראות קשר בין הגזענות ה"יומיומית" והקטנה הבאה לידי ביטוי במריבות ילדים על כדור או הערה של מורה בבית הספר, לבין אפליה ממסדית והיעדר שוויון הזדמנויות בעבודה. הסרטון נועד להעלות מודעות בנושא מיגור גזענות.

אפשר להשתמש בסרטון בסדנאות עם צוותים, ומפגשי הטמעת השיח על אי שוויון הזדמנויות.

לצפייה

 

מה הקשר בין מיקרו אגרסיה ועקיצות יתושים?

מיקרו אגרסיות או הערות, הצעות בעלות אופי מקטין או לועג מציקות וכואבות בדיוק כמו עקיצות היתוש. הן משאירות את הנעקץ עם תחושות לא נעימות של עצב, תסכול, כעס ולפעמים הן ממש פוגעות עמוקות באנשים. הטריקיות היא שמיקרו אגרסיות מוגשות במסווה של "מחמאות" או "ניסיון להצית שיח".

סרטון באנגלית שאפשר להשתמש בסרטון כדי להנגיש לצוותים ומנהלים/ות את התופעה לדון בהשלכות ההרסניות שלה לאקלים הארגוני והיעילות הצוותית.

לצפייה

 

על מה אנחנו מדברים כשאומרים רב-תרבותיות באקדמיה

אגודת הסטודנטים בעברית והמכון לחקר הרב-תרבותיות והמגוון בהרצאה שמציבה בקדמת הבמה את החברה הערבית. סקירה כללית של הגב' מיכל ברק – על מה אנחנו מדברים כשאומרים רב-תרבותיות באקדמיה, ומה המשמעות של מגוון? ד"ר רנא אסעיד, מרצה בחוג לעבודה סוציאלית באוניברסיטה העברית על החברה הערבית בישראל, אתגרים ייחודיים ונתונים על השתלבות בהשכלה גבוהה.

הרצאה של כשעה וחצי.

לצפייה

 

עד כמה אנחנו מכירות אנשים לא לבנים שפרצו גבולות בתחומים שמשפיעים על חיינו?

הקטע מציג את סיפורו של ויויאן תומאס, גבר אפרו-אמריקאי שעבד כשרת בשנות ה-30 ועשה דרך ארוכה ומעוררת השראה עד שהפך למומחה וחלוץ בניתוחי לב. חוקרים וחוקרות, יוזמים ויזמיות, אנשים פורצי דרך בתחומם הופכים למודל לחיקוי, מוקד הערצה ואמת מידה ליכולות יוצאות מן הכלל של האנושות. אך עד כמה הדימוי של הגאון או פורץ הדרך מושפע מהטיות והעדפת קבוצות מסוימות על פני האחרות? עד כמה אנחנו מכירות אנשים לא לבנים שפרצו גבולות בתחומים שמשפיעים על חיינו?

אפשר להשתמש בסרטון (באנגלית) כדי לדון במנגנוני הערכה ותגמול, וחשיבות הקידום הפרואקטיבי של אוכלוסיות הגיוון.

לצפייה

 

Black Lives Just Matter

מייקל צ'ה הסטנדאפיסט מדבר על אלימות משטרתית כלפי שחורים בארה"ב. הסרטון מתמקד בחשיבות של נקיטת עמדה בנושאים חברתיים ומוכנות לצאת באמירה חותכת בנושא הגזענות ולא לנסות להתחבב על כולם ולצאת עם מסרים לא פוליטיים.

הסרטון יכול לשמש לסדנאות ודיונים עם מובילי/ות הגיוון בארגון לגבי חשיבות הגדרת התפקיד והחזון של מובילי/ות הגיוון בארגון.

לצפייה

 

האופי הנסתר של פריווילגיה

הניסוי המובא בסרטון מדגים איך בחברה בה הכל נראה על פניו מגוון ורב תרבותי – עדיין קיימת תחושה של חוסר שייכות.

ניתן להשתמש בסרטון בסדנאות עם צוותים, המוכוונות לדיון על אי שוויון ותחושת השייכות.

לצפייה

 

דיון על מרחבים משותפים ליהודים וערבים

עבודה במרחבים משותפים ליהודים וערבים מפחיתה תחושות ניכור, שוברת סטראוטיפים, מצמצמת פערים כלכליים ותורמת למשק. דיון בהשתתפות חוקרי המכון הישראלי לדמוקרטיה ובכירים מהמגזר העסקי והציבורי: ד"ר נסרין חדאד חאג' יחיא, פרופ' אסף דר, רועי אסף, ראש האגף לפיתוח חברתי-כלכלי במשרד לשוויון חברתי ונוא ג'השאן בטשון, מנכ"לית קו-אימפקט.

לצפייה

 

בואו נדבר על גזענות

פרויקט "קצת אחר" המביא סיפורים אישיים קצרים על גזענות. מציג את הגזענות כתופעה הנפוצה בקרב כל האנשים, ונובעת ממנגנוני החשיבה האנושיים. למרות הקושי אפשר לשנות את המציאות וההתנהגות האנושית על ידי פיצוח ומיגור ההכללות, שיח וקירוב עם האדם האחר.

אפשר להשתמש בסרטון כפתיח לסדנאות והרצאות על תופעת הגזענות.

לצפייה

 

איך לנהל משא ומתן בין-תרבותי?

תפיסה רב תרבותית מסייעת רבות גם בניהול הספקים והלקוחות המגוונים של הארגון. ל-Harvard Business Review יש כמה הצעות למשא ומתן או כל ממשק עבודה אחר עם השותפים מתרבויות אחרות.

אפשר להקרין את הסרטון לצוותי שירות לקוחות או צוותי שיתופי פעולה בינלאומיים ועל בסיסו לקיים דיון על עקרונות מנחים בהתנהלות מול לקוחות/שותפים בינלאומיים.

לצפייה

סרטים

זותופיה

איך נראה עולם שבו (רק) הכרזנו על שוויון בין כולם? האם כל הסטריאוטיפים שלנו יעלמו באורח פלא, או שנצטרך לעשות שיעורי בית וללמוד איך לזהות ולמזער את השפעת הטיות התפיסה של עצמנו במפגש עם מי שלא דומה לנו?

הטריילר, כמו גם הסרט כולו, מלמד אותנו כי החזות החיצונית היא דבר מטעה וכי השייכות לאוכלוסיה או קבוצה מסוימת לא מגדירה באופן אוטומטי את סט הכישורים והיכולות שלנו.
ניתן להשתמש בסרטון כחומר להתנעת לסדנא על סטריאוטיפים, או לדיון על חזון של גיוון והכלה בארגון.

לצפייה בטריילר

 

העזרה – The Help

על העבודות שנעשות על ידי אוכלוסיות מוחלשות
האם אנחנו מסוגלים לראות באמת את העבודה שנעשית על ידי אוכלוסיות מוחלשות? עד כמה אנחנו מעריכים ומעריכות אותה ואיזה יחס ניתן לאנשים המבצעים את העבודות שאף אחד אחר לא רוצה לעשות?

הסרט מדגיש עד כמה העבודות השקופות האלה משפיעות על החיים של כולנו ותורמות ליכולת שלנו להמשיך ולהתקיים כחברה מתפקדת.

ניתן להציג את הסרטון בסדנה המיועדת לצוותי הגיוס והמיון.

לצפייה בטריילר

 

צדק ורחמים JUST MERCY 

פעמים רבות אנחנו תוהים מדוע אוכלוסיות מוחלשות שחוות אפליה ואי צדק על בסיס כמעט יום-יומי, לא מוחות על המצב ולא מניעות פעולה קולקטיבית למען השוויון? הסרט מתאר כיצד נראה המאבק על צדק והוגנות עבור אוכלוסיות מוחלשות, מה הם המחירים האישיים של ההשתתפות וההובלה של המאבק, ולמה קשה כל כך להניע שינוי קולקטיבי.
תוכלו להשתמש בסרטון כדי להתניע דיון על חוקים מפלים וצדק חברתי.

לצפייה  בטריילר

שיחות על גיוון בסדרה האנטומיה של גריי

איך להבין ולראות את הפריווליגיות שלנו? קטע מ"אנטומיה של גריי" שיכול לעזור לנו להבין כיצד לנהל שיחות על גזענות עם אוכלוסיות גיוון מבלי להפוך למנציחי הסטריאוטיפים, להיות שותפים שווים במאבק למען צדק ושוויון חברתי מבלי לנסות להחליט עבור האוכלוסייה מה יהיה טוב עבורה. הקטע מעלה לדיון את חשיבות היכולת להבין ולראות את הפריווליגיות של עצמנו בסיטואציות של מפגשים עם האחר.
הסרטון יכול לשמש כהתנעה לסדנא על התנהלות מכבדת בצוותים מגוונים.

לצפייה

 

על המציאות השונה של האחר בסדרה האנטומיה של גריי

קטע מפרק של הסדרה "אנטומיה של גריי" המתמקד בתופעה נפוצה בארצות הברית (וככל הנראה גם מחוצה לה): ה:שיחה" שהורים אפרו-אמריקאים מנהלים עם הילדים שלהם לגבי המפגש עם המשטרה.
הקטע מדגיש עד כמה מפגש כזה, שאמור להיות בטוח, נחווה באופן שונה לגמרי על ידי קבוצות אוכלוסייה שונות, ומאפשר לצופים להיחשף למציאות השונה של האחר.

אפשר להשתמש בקטע כדי להתניע סדנה על רגישות חברתית, מודעות לחווית האחר ותרגול האמפתיה.

לצפייה

 

הסרט: מאחורי המספרים – בזכות מי האנושות הגיעה לחלל?

טריילר קצר לסרט המספר על נשים שחורות שמילאו תפקיד מרכזי בתכנית החלל האמריקאית. למרות תרומתן האדירה במהלך עבודתן נתקלו ביחס מפלה, מקטין ולא זכו להוקרה זמן רב ביחס לקולגות הלבנים והגברים שלהן.

הסרט יכול לשמש הקודת פתיחה לדיון על הערכת עבודים, דמות העובד האידאלי ומודל לחיקוי.

לצפייה בטריילר

 

אני לא הכושי שלכם – I Am Not Your Negro

תולדות הגזענות האמריקאית כלפי הקהילה השחורה

טריילר לסרט אמריקאי המתבסס על דמותו ופעילותו של ג'יימס בולדווין, ממובילי תנועת חופש הזכויות לקהילה השחורה בארצות הברית. הסרט מציג את תולדות הגזענות האמריקאית כלפי הקהילה השחורה וחושף את עומק האפליה הממסדית. כמו כן מציג את הדרכים השונות להובלת המאבק באפליה ולמען הצדק החברתי.

לצפייה בטריילר

 

דיון על מרחבים משותפים ליהודים וערבים

עבודה במרחבים משותפים ליהודים וערבים מפחיתה תחושות ניכור, שוברת סטראוטיפים, מצמצמת פערים כלכליים ותורמת למשק.
דיון בהשתתפות חוקרי המכון הישראלי לדמוקרטיה ובכירים מהמגזר העסקי והציבורי: ד"ר נסרין חדאד חאג' יחיא, פרופ' אסף דר, רועי אסף, ראש האגף לפיתוח חברתי-כלכלי במשרד לשוויון חברתי ונוא ג'השאן בטשון, מנכ"לית קו-אימפקט.
לדיון המוקלט בפייסבוק

 

בואו נדבר על גזענות

פרויקט "קצת אחר" המביא סיפורים אישיים קצרים על גזענות. מציג את הגזענות כתופעה הנפוצה בקרב כל האנשים, ונובעת ממנגנוני החשיבה האנושיים. למרות הקושי אפשר לשנות את המציאות וההתנהגות האנושית על ידי פיצוח ומיגור ההכללות, שיח וקירוב עם האדם האחר.

אפשר להשתמש בסרטון כפתיח לסדנאות והרצאות על תופעת הגזענות.

לצפייה

 

 

איך לנהל משא ומתן בין-תרבותי?
תפיסה רב תרבותית מסייעת רבות גם בניהול הספקים והלקוחות המגוונים של הארגון.

ל-Harvard Business Review יש כמה הצעות למשא ומתן או כל ממשק עבודה אחר עם השותפים מתרבויות אחרות.

אפשר להקרין את הסרטון לצוותי שירות לקוחות או צוותי שיתופי פעולה בינלאומיים ועל בסיסו לקיים דיון על עקרונות מנחים בהתנהלות מול לקוחות/שותפים בינלאומיים.

לצפייה בסרטון באתר האוניברסיטה

 

משדרים גיוון – סדרת פודקאסטים מומלצת על גיוון והכללה בארגונים

סדרת פודקאסטים ממולצת של עם פאדי אלעוברה וטלי וישניה-שבתאי, בה מרואיינים מגוונים יפתחו צוהר לחווית הגיוון המתרחשת במרחבים הארגוניים השונים: מעסיקים ישתפו בתובנות ובאתגרים, העובדות.ים מקבוצות הגיוון השונות ישתפו בהתמודדות עם הרצון להשתלב אל מול המציאות המאתגרת, תוצג הזוית המחקרית, ניבחן את תפקידן של העמותות ועוד.

פאדי אלעוברה וטלי וישניה-שבתאי עוסקים בגיוון והכללה בארגונים מזוויות שונות: פאדי, יזם אימפקט ומייסד שותף בטאלנטים, עוסק בשילוב אקדמאים ערבים.ות בחברות עסקיות וארגונים. טלי, יועצת בעלת ניסיון כסמנכ"לית מש"א בחברה מגוונת, מלווה חברות וארגונים בפיתוח תרבות ארגונית מכלילה.

להאזנה בספוטיפיי

 

פודקאסטים

 

חיות כיס – מדוע קשה להכניס חרדים לשוק העבודה

לאיציק קרומבי, יזם הייטק חרדי, יש משימה: להכניס כמה שיותר חרדים למעגל התעסוקה. אבל זה פשוט לא קורה.

ראיון מעניין עם שאול אמסטרדמסקי.

להאזנה באתר כאן

 

פודקאסט מבית היוצר של HBR – Harvard Business Review

כיצד מתמודדים עם אירועי האלימות כלפי שחורים בארה"ב ועם אלימות משטרתית כלפי מיעוטים?

הפודקאסט עוסק באי הנוחות והחרדה שמלווה את העובדים השחורים בשיחות על גזענות עם קולגות בעבודה ובכלל, ובאופן שבו מעסיקים ועמיתים לבנים יכולים להתמודד עם אי הנוחות שמלווה אותם כאשר משוחחים על גזענות עם עמיתיהם השחורים.

מנחה: מורה ארונס מיל, משתתפות: אמילי רנסום – מנהלת בכירה בתחום מעורבות וגיוון בחברת Avara ובניש שאה: מנהלת צמיחה בחברת Loop&Tie.

להאזנה בספוטיפיי

 

ספרים

 

השטן שבינינו מדמוניזציה להידברות

היכולת שלנו לנהל סכסוכים משפיעה באופן ישיר על איכות חיינו. לעתים קרובות, מתוך רצון לנצח ולהיות צודקים, אנו מסלימים את הסכסוך באמצעות דמוניזציה של הצד השני. נטיה זו היא "השטן שבינינו", המוביל להרסנות הדדית ומונע כל אפשרות להידברות.
נחי אלון וחיים עומר מראים דווקא כשאנחנו חושבים שאנו מבינים אותו לעומק, וכיצד תגובותינו הספונטניות לסכסוך מביאות להחרפתו. הם מציעים דרכים להפחתת הרסנותו של המאבק, למיתון ההסלמה ולחיזוק הקולות החיוביים בשני הצדדים.