אודות האזור

העיר נצרת שוכנת בלב לבו של הגליל התחתון. העיר מונה שמונים אלף תושבים, רובם ערבים מוסלמים וכשליש מהם נוצרים. זוהי עיר עם היסטוריה מפוארת ובעלת חשיבות דתית בינלאומית. על פי הברית החדשה מרים קיבלה את הבשורה בנצרת, ישו גדל בה, והדת הנוצרית קרויה על שמה.

 

בעיר העתיקה מצויים אתרים רבים הקדושים לנצרות, ביניהם כנסיות ומנזרים עתיקים, וכן מסגדים וקברי שייח הקדושים לדת האסלאם. בזכות חשיבותה לנצרות מהווה העיר מוקד משיכה למאות אלפי צליינים, הפוקדים אותה מידי שנה, כולל ביקורים של אישים מכובדים ורמי מעלה כדוגמת האפיפיור, נשיאים וראשי ממשלות.

 

רקע

הביקוש הנרחב של תיירים להגיע לנצרת הביא להקמת בתי מלון רבים, המציעים אירוח על בסיס פנסיון מלא. המידע הרשמי הקיים על העיר מוביל את התיירים לאתרי הבילוי המוכרים והממוסחרים, בעוד שהעסקים הקטנים והזעירים נותרים "מחוץ למשחק" ואינם מצליחים ליהנות מזרם התיירים הפוקד את העיר. הכסף נשאר, במקרה הטוב, בידיהם של בעלי העסקים המקומיים הגדולים והמבוססים, ובמקרה הגרוע עובר לסוכני המכירות, למתווכים ולבעלי הרשתות הגדולות של בתי המלון, שאינם תושבי העיר.

 

בשנים האחרונות הולכת ומתפתחת בעולם תיירות עצמאית (FIT-Free Independent Traveler). זהו פלח תיירותי הנמצא בצמיחה מתמדת ויש ביכולתו לשנות את כיוון זרימת המשאבים. מדובר על תיירים עצמאיים, שאינם חלק מקבוצה מאורגנת, ושהוצאותיהם הכספיות מופנות, בדרך כלל, לטובת הכלכלה המקומית. השפעת התייר העצמאי–התרמילאי, על שוק התיירות הולכת ומתרחבת עם השנים. תיירים אלה, הם הראשונים לאמץ יעד תיירותי חדש, הם המגלים עולמות, את הגסט האוס המיוחד, את האירוח המשפחתי יוצא הדופן, וקל לפנות אליהם כאשר רוצים להשיק מוצר תיירותי חדש. הם הקהל הראשוני המייצר אפקט, החי ברשתות החברתיות, המשתף והמעביר את המידע הלאה.

 

כחלק מהשינוי בתפיסת התיירות נפתחו בישראל בשנים האחרונות כמה עשרות הוסטלים ואכסניות המציעים אירוח בסיסי במחירים נוחים. אלה פונים למטיילים עצמאיים, רובם צעירים מחו"ל, המבקרים בישראל כתרמילאים.

 

דרכי פעולה

ההוסטל 'פאוזי עאזר אין' הוקם בנצרת, בלב לבה של העיר העתיקה, בבית עותומאני רחב ידיים עם חצרות פנימיות, תקרות מעוגלות ורצפות שיש. נצרת נבחרה בין היתר בשל האווירה הקוסמופוליטית המאפיינת אותה, ובשל העניין הרב שמגלים בה התיירים.

 

מספר פרקטיקות ההופכות את 'פאוזי אעזר אין' לעסק תיירותי עצמאי, המשפיע על זרימת המשאבים בעיר ועל חלוקתם באופן שוויוני יותר:

 

ההוסטל פועל על פי תפיסת אירוח חברתית וצנועה. הוא מציע חדרי דורם (DORM) גדולים ובהם מספר מיטות וחללים משותפים המעודדים אינטראקציה והחלפת מידע בין השוהים במקום. הצוות מפנה את האורחים לצאת העירה, להסתובב בה ולצרוך שירותים ותוצרת מקומיים. מדי יום מארגן ההוסטל סיור המתמקד בעסקים הקטנים והמקומיים במקום בכנסיות ובמסגדים המוכרים, אליהם יש הכוונה מסודרת.

 

הנהלת ההוסטל מקיימת תהליכי הכשרה בניהול הוסטל ליזמים מקומיים. כמו כן היא מעודדת מתנדבים מרחבי העולם, השוהים בהוסטל לתקופות ארוכות, לסייע בקידום ויחסי ציבור למיזמי אירוח חדשים. המתנדבים מפעילים דפי פייסבוק, מעלים תמונות לאתרי אינטרנט, ומסייעים ביצירת קשר עם עיתונאים ובלוגרים.

 

הנהלת ההוסטל פיתחה, כמוצר תיירותי משלים את שביל ההליכה 'ג'יזסטרייל' מנצרת לכנרת, בעקבות אתרים משמעותיים בחייו של ישו. ההוסטל הפיק מפה ייעודית לתייר המציינת, לצד האתרים ההיסטוריים, גם את מקומות הלינה והמסעדות שלאורך השביל.

(לקריאה נוספת על פיתוח כלכלי לאורך שביל הליכה)

 

תוצאות

במהלך השנים זכה ההוסטל 'פאוזי עאזר אין', לפרסים ולהוקרה. אחד מהם הוא פרס Responsible Tourism, הרואה בקהילה המקומית את המרוויח העיקרי מהתיירות, ובשיפור ה"מוצר התיירותי" תוצר לוואי של כל אלה.

 

מאז החלה פעילותו של 'פאוזי עאזר אין', נפתחו בעיר העתיקה בנצרת מסעדות, ובתי קפה. עשר משפחות ויזמים מקומיים פתחו בתי הארחה וחמישה בתי הארחה נוספים נמצאים בשלבי הקמה.

 

פורום התיירות בנצרת, המאגד הוסטלים ועסקים קטנים, ייסד לאחרונה עמותה הפועלת לבניית מותג תיירותי, ליצירת חבילות תיירות, ולקידום קמפיינים לטובת העסקים הקטנים בעיר. פורום התיירות מפיק מידי שנה מפה עירונית המציגה, לצד האתרים התיירותיים המוכרים, גם את העסקים הקטנים, המוכרים פחות, ובפרט את ההוסטלים החדשים.

 

'פאוזי עאזר אין' מהווה מקור השראה ומודל לחיקוי בעבור רבים מההוסטלים שנפתחו בישראל בעשור האחרון. איגוד ההוסטלים העצמאיים בישראל (ILH), שהוקם לאחרונה, מיישם רבים מהעקרונות ומדרכי הפעולה שלו וביניהם, הנגשת הסביבה והקהילה לתייר ורישות בין היזמים.

 

מסלול ההליכה 'ג'יזסטרייל' מגדיל את מספר התיירים המגיעים לעיר ואף משפיע על פתיחת עסקים ביישובים שבהם הוא עובר. ישנם חודשים במשך השנה שבהם רוב המתארחים ב'פאוזי אעזר אין' הם מקרב ההולכים על השביל. לאחרונה אף נפתח הוסטל, שני מסוגו, בכפר כנא, יישוב שנמצא על הדרך. בשביל הולכים מידי שנה כ- 5,000 איש, בעלות ממוצעת של 1,000 ₪ לאדם, הכוללת אירוח וארוחות במשך מספר ימים.

 

תובנות

גופים מקומיים מהווים גורם מפתח להרחבת מעגל הנהנים מפעילות כלכלית. גופים אלה יכולים להיות התארגנות מקומית של תושבים, יוזמה של ארגונים ללא מטרות רווח, גופי שלטון מקומי או שילוב שלהם.

 

הדוגמה הנוכחית מראה שגם יזמים ועסקים קטנים יכולים להיות גורם מניע לכלכלה המקומית, כאשר הם אלה המזהים את התועלות המשותפות, ופועלים להרחבת מעגל הנהנים. להשקעה בבניית יחסי אמון והדדיות נודע תפקיד חשוב בבניית "שרשראות ערך" המחזקות את הכלכלה המקומית.

 

האמון ההדדי בתוך קהילת העסקים הקטנים, בינה לבין התושבים, וביניהן לבין קהל המבקרים והצרכנים יוצר אינטרס משותף, ומהווה תשתית טובה לבניית שיתופי פעולה ברמות שונות.